סטודנטים

הפוגה ממושכת מביאה לשיפור שיעורי ההישרדות בחולים עם פוליארתריטיס דלקתית (מתוך כנס EULAR )

הפוגה מוקדמת וממושכת ב פוליארתריטיס דלקתיתמלווה בעליה משמעותית בשיעורי ההישרדות, כאשר נקבעת לפי הקריטריונים המחמירים ביותר להגדרת הפוגה, כך מדווחים חוקרים בעקבות תוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך כנס EULAR (European League Against Rheumatism).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ההנחה היא כי הפוגה מוקדמת מונעת סיבוכים ארוכי-טווח דוגמת נזק למפרקים ומוגבלות תפקודית, אך אין נתונים רבים אודות ההשפעה על ההישרדות. מדובר בנתונים חשובים מאוד עבור ריאומטולוגים המבקשים להקפיד על טיפול אינטנסיבי מוקדם בחולים עם Inflammatory Polyarthritis.

מדגם המחקר כלל 1828 חולים עם Inflammatory Polyarthritis ממדגם Norfolk Arthritis Registry, שגייס חולים בין השנים 1990-1994 (עוקבה ראשונה) ובין 2000-2004 (עוקבה שנייה).

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 55.7 שנים, 66.7% היו שנים, וכולם אובחנו עם שני מפרקים נפוחים, או יותר, במשך למעלה מארבעה שבועות והיו במעקב במשך לפחות שלוש שנים. החוקרים עקבו אחר שיעורי התמותה מכל-סיבה עד מאי 2011.

החוקרים בחנו את ההשפעה על שיעורי ההישרדות לפי שלושה קריטריונים שונים להפוגה. ההגדרה המחמירה ביותר דרשה העדר מעורבות מפרקית הניתנת לזיהוי קליני בבדיקה של 51 מפרקים. הגדרה פחות מחמירה כללה העדר מעורבות מפרקים הניתנת לזיהוי קליני ב-28 מפרקים, וההגדרה הכי פחות מחמירה כללה מעורבות של עד מפרק אחד מבין 28 מפרקים. בנוסף להעדר או נוכחות הפוגה, הסקירה כללה מספר מדדים אחרים להפוגה, דוגמת הזמן עד להפוגה ומספר ההפוגות.

לפי ההגדרה הקפדנית ביותר להפוגה, החוקרים מצאו כי 29.6% מהחולים זכו להפוגה אחת לפחות, במהלך שלוש שנות מעקב. ב-17% מהמקרים היה מדובר בהפוגה יחידה; ב-7.5% היו שתי הפוגות וב-4.9% מהחולים זוהו שלוש הפוגות. 12% זכו להפוגה במהלך השנה הראשונה, 9.2% במהלך השנה השנייה ו-7.8% במהלך השנה השלישית.

רק בחולים תחת הקריטריונים הקפדניים ביותר נרשמה ירידה בסיכון לתמותה. לפי קריטריונים אלו, בחולים בהם חלה הפוגה אחת לפחות נרשמה ירידה של 25% בסיכון לתמותה, בהשוואה לחולים ללא הפוגה. בנוסף, באלו עם הפוגה במהלך השנה הראשונה נרשמה הירידה הגדולה ביותר (יחס סיכויים של 0.6), אך לא נרשמה ירידה משמעותית בסיכון בחולים עם הפוגה בשנה השנייה או השלישית.

אותה סקירה נערכה עם קריטריונים פחות קפדניים להגדרת הפוגה והחוקרים מצאו כי התוצאות היו דומות, אם כי עם השפעה פחות בולטת. כאשר התבססו על הקריטריונים הכי פחות חמורים להגדרת הפוגה אבדה המובהקות הסטטיסטית בין חולים בהפוגה ואלו שאינם בהפוגה.

מתוך כנס EULAR

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה