סטודנטים

חשיפה במהלך ההיריון לתרופות המדכאות הפרשת חומצה והסיכון לאסתמה בילדות (Alimentary Pharmacology & Therapeutics)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Alimentary Pharmacology & Therapeutics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי חשיפה במהלך ההיריון לתרופות ממשפחת PPI (Proton Pump Inhibitor) או H2RA (H2 Receptor Antagonists) מלווה בסיכון מוגבר לאסתמה במהלך תקופת הילדות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תכשירי PPI עשויים להפעיל את המערכת החיסונית ולהוביל להתפתחות אסתמה. במטרה לבחון את הקשר בין חשיפה במהלך ההיריון ל-PPI וH2RA ואת הסיכון לאסתמה, ערכו המחקר את המחקר הנוכחי שכלל קרוב ל-200,000 הריונות יחידים, של ילדים שנולדו בין 1996-2008 בצפון דנמרק, והיו במעקב עד סוף שנת 2009. הנתונים נאספו ממאגרים רפואיים בדנמרק.

אסתמה בצאצא הוגדרה בנוכחות לפחות שני מרשמים לטיפול בביתא-אגוניסטים ובמשאפי סטרואידים ו/או אבחנה בבית החולים של אסתמה, במהלך תקופת המעקב.

סך כולל של 2238 ילדים נחשפו במהלך ההיריון ל-PPI (1.1%) ו-24,506 ילדים פיתחו אסתמה במהלך המעקב (12.4%, חציון של 6.8 שנים). החוקרים חישבו ומצאו כי aIRR (Adjusted IRR) לקשר בין אסתמה וחשיפה במהלך ההיריון ל-PPI עמד על 1.41, בהשוואה לאלו שלא נחשפו לטיפול התרופתי. הקשר לא היה שונה עם חשיפה לתרופה בטרימסטרים שונים, וחשיפה במהלך ההיריון ל-H2RA לוותה בעליה דומה בסיכון.

החוקרים חישבו ומצאו כי שיעורי aIRR לשימוש אימהי ב-PPI ו-H2RA בשנה שלאחר ההיריון, אך לא במהלך ההיריון, עמדו על 1.32 ו-1.13, בהתאמה, בהשוואה לאלו שלא השתמשו בתרופות במהלך ההיריון ובשנה שלאחר ההיריון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול בתרופות ממשפחת PPI או H2RA במהלך ההיריון מלווה בסיכון מוגבר להופעת אסתמה בילדות. מאחר שהקשר שתועד אינו ספציפי לתרופה וכן זוהה גם עם שימוש אימהי לאחר הלידה, ייתכן כי מדובר בהשפעה של כלל משפחת התרופות (Class Effect) או במחלת רקע של האם.

Alimentary Pharmacology & Therapeutics. 2012;35(10):1190-1198

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה