סטודנטים

התועלת של טיפול בתוספי וויטמין D בחולים עם מחלת כליות כרונית (מתוך כנס XLIX European Renal Association-European Dialysis and Transplant Association)

תוספי וויטמין D בטוחים לשימוש בחולים עם מחלת כליות כרונית ועשויים גם להפחית את הצורך במתן תכשירי ESA (Erythropoietin Stimulating Agents) ולדחות הופעת אנמיה ע”י הפחתת רמות Hepcidin והעלאת רמות Ferroportin.

ממצאי מחקר חדש מאשרים את ההשפעות החיוביות של וויטמין D על רמות Hepcidin ו-Ferroportin בחולים עם מחלת כליות כרונית ובמתנדבים בריאים. המחקר מבוסס על דיווחים לפיהם ערכי המוגלובין טובים יותר והדרישה ל-ESA נמוכה יותר לאחר טיפול בתוספי וויטמין D בחולים עם מחלת כליות כרונית.

באמצעות בדיקות rtPCR (Reverse Transcriptase Polymerase Chain Reaction) להערכת רמות mRNA של Hepcidin, העריכו החוקרים את התועלת של וויטמין D על ביטוי וייצור Hepcidin, הורמון שרמתו מוגברת בדמם של חולים עם מחלת כליות כרונית. הם גם בחנו את ההשפעה של וויטמין D על ביטוי Ferroportin, המעודד הוצאת ברזל מהתאים, להבהרת ההשפעה האפשרית על התפתחות אנמיה.

במסגרת המחקר ניתנה מנה פומית יחידה של Ergocalciferol במינון 100,000 IU לשבעה מתנדבים בריאים; הגיל הממוצע של המשתתפים היה 42 שנים. מדידת רמות Hepcidin נערכה בתחילת המחקר ולאחר 24 ו-72 שעות.

החוקרים מדווחים על ירידה של 50% ברמות Hepcidin בדמם של כל המתנדבים לאחר 24 שעות; דיכוי שנותר גם לאחר 72 שעות. רמות מטבוליים פעילים של וויטמין D זוהו גם הם בדם של הנבדקים.

ירידה ברמות Hepcidin ו-mRNA לאחר מתן וויטמין D תועדה גם בבדיקות rtPCR. עליה ברמות Ferroportin תועדה בצביעות אימונוהיסטוכימיות.

תוצאות דומות זוהו במונוציטים של חולים עם מחלת כליות כרונית, כאשר לאחר מתן וויטמין D נרשמה ירידה של פי 0.42 בטרנסקריפציה של Hepcidin במונונוקלארים מדם פריפרי וירידה של פי 0.57 במונוציטים שנלקחו מחולים עם מחלת כליות כרונית. יתרה מזאת, נרשמה ירידה בגיוס RNA Polymerase II לגן ל-Hepcidin לאחר אותו טיפול. מכאן עולה השפעה ישירה של 1,25 Dihydroxyvitamin D על טרנסקריפציה של Hepcidin.

החוקרים מסבירים כי לראשונה הם הצליחו להוכיח הן בתנאים מעבדתיים והן בגוף האדם, כי וויטמין D הינו מדכא פוטנטי של Hepcidin בבני אדם. הם מאמינים כי ממצאים אלו מעידים על מנגנון אפשרי לאופן בו תוספי וויטמין D עשויים להביא לשיפור הטיפול באנמיה בחולים עם מחלת כליות כרונית. להערכתם, אין ספק כי לוויטמין D תפקיד חשוב בטיפול בחולים עם מחלת כליות כרונית. מרבית חולי הדיאליזה סובלים מחסר וויטמין D, גם במדינות כמו פורטוגל וברזיל עתירות אור שמש. גם בהעדר נתונים ממחקרים התערבותיים באשר לתועלת על התמותה, ידוע ממאגרים ומחקרים תצפיתיים כי באלו המטופלים בוויטמין D התוצאות טובות יותר. במידה והטיפול ניתן במידה הנכונה, אין סיכון בטיפול זה.

מתוך כנס XLIX European Renal Association-European Dialysis and Transplant Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה