סטודנטים

טיפול-יתר בלחץ דם נפוץ בחולי סוכרת במרכזים רפואיים המטפלים ביוצאי צבא בארצות הברית (Arch Intern Med)

המאמצים של הגוף האחראי לטיפול ביוצאי צבא, ה-VA (Veterans Administration), להבטיח כי כל חולי הסוכרת עם יתר לחץ דם יקבלו טיפול תרופתי הולם לאיזון לחץ הדם היו כה מוצלחים כך עד שכיום חולים רבים מטופלים ביתר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of Internal Medicine.

החוקרים מסבירים כי ב-VA נערכה התקדמות מרשימה בשיפור הטיפול ביתר לחץ דם בחולי סוכרת בבתי החולים. עם זאת, כעת נראה כי בבתי החולים של ה-VA, שיעור טיפולי-יתר מתקרבים ואף עוברים את השיעור של תת-טיפול בחולים אלו.

החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הטיפול ביתר לחץ דם בקרוב למיליון חולי סוכרת ב-879 בתי חולים של ה-VA ומרפאות חוץ קטנות בשנים 2009 ו-2010. האמצעים שנבחרו לטיפול ביתר לחץ דם בכל חולה הוגדרו כהולמים במידה ולחץ הדם של החולה עמד על מתחת ל-140/90 מ”מ כספית בביקור רפואי או אם החולה טופל כרוי בתרופות להורדת לחץ דם.

ב-82% מהחולים לחץ הדם עמד על מתחת ל-140/90 מ”מ כספית וב-12% מהחולים עם לחץ דם גבוה יותר קיבלו טיפול הולם, כך ש94% עברו את המבחן של המחקר. עם זאת, שיעורי המעבר היו שונים בין מוסדות ונעו בין 77% ל-99%. בקרב כל החולים עם סוכרת, ב-20% לחץ הדם היה נמוך מ-130/65 מ”מ כספית, ולכן 8% מהחולים עם סוכרת קיבלו טיפול-יתר. שיעורי טיפול-יתר בין מוסדות שונים נעו בין 3% ל-20% (p<0.001), ובמוסדות עם השיעור הגבוה ביותר של הגשמת יעד מטרה של מתחת ל-140/90 מ”מ כספית תועדו השיעורים הגבוהים ביותר של טיפול-יתר אפשרי.

לדברי החוקרים, שיפורים שנערכו לאחרונה בטיפול בחולי סוכרת נבעו באופן חלקי ממאמצים שהתמקדו ביעדי סף ספציפיים של גורמי סיכון. עם זאת, העדויות אינן מספקות תמיכה מלאה לטיפול להגשמת יעדים אלו. למרות שאין ספק כי יש חשיבות רבה לטיפול הולם ביתר לחץ דם בחולים עם סוכרת, מהנתונים עולה כי במערכות בריאות מסוימות הגיעו למצב בו המאמצים להביא ליעדי איזון לחץ דם עשויים לגרום יותר נזק מתועלת.

מרבית המחקרים האקראיים-מבוקרים מצביעים על עדות סיבתית לתועלת של הטיפול ולא קובעים רמת סף מסוימת. כתוצאה מכך, אמצעים אלו עשויים לעודד טיפול-יתר ותת לחץ דם דיאסטולי, שהוכח במחקרים רבים כקשור לתוצאות קרדיווסקולארית גרועות יותר.

במקום קביעת יעדי הסף הדיכוטומיים, החוקרים מעדיפים לנקוט במאמצים בעלי הוכחות מדעיות. לאור זאת, ב-VA מיישמים עתה מאמצים לטיפול ביתר לחץ דם המתייחסים למורכבות המלאה של ההחלטות הקליניות, מתן טיפול מבוסס-עדויות גם כאשר לא משיגים את הסף שהוגדר, ומפחיתים את הפוטנציאל לטיפול-יתר וסיבוכים לא-רצויים.

Arch Intern Med 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה