סטודנטים

שילוב אבץ עם טיפול אנטיביוטי מפחית את הסיכון לכישלון טיפול בתינוקות (Lancet)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Lancet מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בתינוקות עם חשד לזיהום חיידקי חמור המטופלים באבץ בנוסף לטיפול אנטיביוטי סטנדרטי, הסיכוי לכישלון הטיפול קטן יותר.

לדברי החוקרים, הטיפולים הנוכחיים בתינוקות עם זיהומים חמורים אינם אופטימאליים. למרות התקדמות בטיפול האנטי-מיקרוביאלי, התוצאות אינן טובות. התפתחות התערבויות לא-יקרות וזמינות עשויה לשפר את תוצאות הטיפול ולהפחית את שיעורי התמותה.

להערכת ההשפעה של תוספי אבץ על הצלחת הטיפול, החוקרים סקרו תינוקות בגילאי 70-120 ימים בשלושה בתי חולים, בתקופה שבין 6 ביוני, 2005, ועד 3 בדצמבר, 2008, להערכת התכווצויות, נשימה מהירה, תזוזה ניכרת של בית החזה וסימנים אחרים לזיהום חיידקי חמור. לאחר מכן, הם חילקו באקראי 700 משתתפים לטיפול באבץ (352 חולים, 332 היו זמינים להערכת כישלון טיפול) או פלסבו (348 חולים, 323 היו זמינים להערכת כישלון טיפול) בנוסף לטיפול אנטיביוטי סטנדרטי. בסה”כ, החוקרים הדגימו ירידה של 40% בסיכון לכישלון טיפול בקבוצת החולים שטופלו בתוספי אבץ, בהשוואה לקבוצת הפלסבו (p=0.0113).

החוקרים כללו פגים (גיל היריון של 32 שבועות, או פחות) שהיו בני למעלה מחודשיים בעת הסקירה. הם לא כללו תינוקות ששקלו 1500 גרם ומטה; אלו שנדרשו להנשמה מכאנית, תרופות יונוטרופיות או עירויים; אלו עם מחלות רקע חמורות; אלו שנולדו לאימהות נשאיות HIV; ואלו שקיבלו אבץ במהלך האירוע הזיהומי הנוכחי. היעד העיקרי של המחקר היה שיעור כישלונות הטיפול (שהוגדרו כצורך להחלפת טיפול אנטיביוטי תוך שבוע מההקצאה האקראית, צורך בטיפול אינטנסיבי, או תמותה בכל עת במהלך 21 ימים לאחר ההקצאה האקראית); יעדים משניים כללו את הזמן עד להחלמה, הזמן עד להזנה פומית בלבד, הזמן עד לעליה במשקל והזמן עד להחלמה מלאה.

לא תוארו הבדלים במאפיינים הבסיסיים בין קבוצת המחקר וקבוצת ההתערבות. בתת-קבוצה של חולים בגילאי 7-60 ימים, תוספת אבץ הפחיתה את היארעות כישלון טיפול בשיעור של 54% (p=0.0045).

לאבץ הייתה השפעה גדולה יותר בתינוקות שסבלו משלשולים, בהשוואה לאלו ללא שלשולים (סיכון יחסי של 0.85, p=0.0260), אך לא תועד הבדל ביעילות הטיפול בין אלו עם תת-משקל ואלו ללא תת-משקל (סיכון יחסי של 0.46, p=0.0378).

עם זאת, החוקרים מזהירים כי דרושים מחקרים נוספים בנושא בטרם ניתן יהיה להמליץ על תוספת אבץ למניעת כישלון טיפול.

Lancet. Published online May 31, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה