סטודנטים

שילוב של ויטמין D וסידן יעיל יותר בהפחתת תמותה בקשישים מויטמין D בלבד (J Clin Endocrinol Metab)

ע”פ סקירת ספרות שיטתית חדשה המתפרסמת ב- J Clin Endocrinol Metab שילוב של ויטמין D וסידן הפחיתו תמותה באוכלוסיה קשישה. לעומת זאת, ויטמין D בלבד לא נמצא מפחית תמותה.

המחברים מסבירים ברקע למאמר שויטמין D קשור לתוצאים בריאותיים רבים. לכן , לדעתם היה ניתן לצפות גם להשפעה על תמותה. המחברים עשו שימוש במידע מצטבר מתוך מחקרים רנדומאליים ומבוקרים וביצעו על בסיסם מטה אנליזה ע”פ מידע אינדבדואלי לכל מטופל (IPD )  בכדי להעריך את האפקט של ויטמין D בלבד או ויטמין D ביחד עם סידן על תמותה.

באמצעות סקירת ספרות שיטתית, המחברים זיהו 24 מחקרים רנדומאליים ומבוקרים אשר דיווחו על תמותה שבהם היה מידע לגבי צריכה של ויטמין D בלבד או ביחד עם סידן.

מתוך 13 מחקרים שכללו ביחד למעלה מ-1000 משתתפים בכל מחקר, 8 מחקרים נכללו באנליזה . נעשה שימוש ברגרסיה מסוג COX שבה חושב היסכון לתמותה במהלך 3 שנים של טיפול בניתוח לפי כוונה לטפל. בנוסף בוצעה מטה-אנליזה שכללה מידע מכל המחקרים שנסקרו.

אנליזהת ה-IPD כללה נתונים מצטברים של 70,528 משתתפים שהוקצו באופן אקראי לאחד משני הטיפולים, כ-87% מהם היו נשים, והגיל החציוני היה 70, ונע בין 62-77 .

נמצא שויטמין D באופן כללי, עם או ללא סידן , הפחית תמותה ב-7% (וברווח בר סמך של בין 12% ל-1%). עם זאת, טיפול בויטמין D בלבד לא השפיע על תמותה, אך הסיכון למוות הופחת במידה והויטמין D ניתן ביחד עם סידן . (סיכון יחסי של 0.91 , בטווח בר סמך של 0.84-0.98) . מס’ המטופלים בהם היה צריך לטפל עם ויטמין D ביחד עם סידן (NNT )  למשך 3 שנים בכדי למנוע מקרה מוות אחד היה 151 .

ניתוח על פי נתוני כלל המחקרים שכללו ביחד כ-88,000 משתתפים הראה תוצאות דומות, כלומר הפחתה בסיכון לתמותה בקרב המטופלים שקיבלו ויטמין D + סידן (יחס סיכון של 0.94 בטווח בר סמך של בין 0.88-0.99 ), אך ללא הפחתה בתמותה בקרב מקבלי ויטמין D  בלבד (יחס סיכון של 0.98 עם רווח בר סמך של 0.91-1.06 , כלומר ללא מובהקות סטטיסטית).

המחברים מסכמים כאמור שטיפול בשילוב של ויטמין D ביחד עם סידן מפחית תמותה בקרב אוכלוסיה קשישה באופן מובהק, בעוד שטיפול בויטמין D בלבד לא נמצא כמשפיע באופן מובהק על הסיכון לתמותה באוכלוסיה זו.

J Clin Endocrin Metab. First published ahead of print May 17, 2012 as doi:10.1210/jc.2011-3328

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה