סטודנטים

קפאין הינו אדג’ובנט אנלגטי יעיל לטיפול בכאב אקוטי (Cochrane )

סקירה חדשה של מאגר המידע החשוב  Cochrane מראה כי הוספת קפאין במינון השווה לזה שנמצא בכוס קפה,  למשככי כאב ידועים כדוגמת פרצטמול מגבירה את יעילות שיכוך הכאב האקוטי.

ברקע לסקירה מציינים המחברים כי :


  • קפאין ניתן פעמים רבות כתוספת למשככי כאב כאדג’ובנט.

  • אדג’ובנט הינו מרכיב הניתן כתוספת לתרופה על מנת לגרום לה לעבוד טוב יותר.

  • קיימים מחקרים רבים שבדקו את יעילותו של קפאין אך הם לא גובשו לעדות מוכחת.

  • בסקירה זו נכללות מחקרים שהתמקדו בכאבים אקוטיים כדוגמת כאבי ראש, כאבים שלאחר לידה וכאבים שלאחר ניתוח על מנת לגבש עדות מחקרית זו.

מטרת האנליזה הייתה לבדוק האם הוספת קפאין למשכך כאב מייעלת את תהליך שיכוך הכאב בהשוואה למתן אותו מינון של משכך הכאב ללא קפאין במצבים של כאב אקוטי  -במטרה לגבש נתונים קיימים לקבלת עדות מוכחת.

איסוף נתונים וניתוח: החוקרים ערכו חיפוש במאגרי CENTRAL , MEDLINE , EMBASE ו-Oxford Pain Relief Database עד ינואר 2012 וכן ערכו חיפוש באינטרנט ויצרו קשר עם חברות תרופות שערכו מחקרים שלא פורסמו. הסקירה כללה מחקרים אקראיים, כפולי-סמיות, שערכו השוואה בין מנה בודדת של משכך כאבים עם קפאין ובין אותו מינון של משכך כאבים ללא קפאין בהקלה על כאב אקוטי.

להלן התוצאות המרכזיות של הסקירה:  

החוקרים זיהו 19 מחקרים, עם סך כולל של כ-7,200 משתתפים. מרבית המחקרים השתמשו ב-Paracetamol או Ibuprofen , בשילוב עם קפאין במינון 100-130 מ”ג, ומצבי הכאב הנפוצים שנבחנו כללו כאב לאחר ניתוח שיניים, כאב לאחר-לידה וכאבי ראש. החוקרים זיהו תועלת קטנה אך מובהקת סטטיסטית עם מתן קפאין במינון 100 מ”ג ומעלה, שאינה תלויה בגורם לכאב או בסוג משכך הכאבים.

תוספת קפאין הביאה לעליה של 5-10% במספר המשתתפים עם כאב אקוטי שחוו הקלה טובה בכאב (לפחות 50% מהכאב המקסימאלי).

מסקנת המחברים הייתה שתוספת קפאין במינון זהה לזה שבכוס קפה, 100 ≤ מ”ג,  למינון סטנדרטי של משככי כאבים ידועים מביאה לעליה קטנה אך מובהקת סטטיסטית בשיעור של המטופלים שיחוו הקלה ניכרת בכאב.

Cochrane Database of Systematic Reviews 2012, Issue 3.

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה