סטודנטים

מה בין רמות נמוכות של וויטמין D במהלך ההיריון ושומן הגוף בילדים? (Am J Clin Nutr.)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition עולה כי עודף שומן גוף בגיל שש שנים נפוץ יותר בילדים לאימהות עם רמות נמוכות של וויטמין D במהלך ההיריון.

החוקרים ערכו מחקר שכלל קרוב ל-1,000 נשים הרות, בגילאי 20-34 שנים ואת ילדיהן שנכללו בסקר Southampton Women’s Survey בין אפריל 1998 ועד דצמבר 2002. במהלך תקופת המחקר המקורי, אחיות נטלו דגימות דם ותיעדו את ריכוז 25-Hydroxyvitamin D בשבוע 35 להיריון.

למרות ש-1981 נשים במחקר הרו, רק 977 נשים וילדים נכללו במחקר החדש, מאחר שרק 977 ילדים עברו בדיקות DXA (Dual-energy X-ray Absorptiometry) להערכת הרכב הגוף בלידה ובגילאי 4 ו-6 שנים.

מניתוח הנתונים עולה כי רמות נמוכות יותר של וויטמין D בנשים הרות מלוות במסת שומן גבוהה יותר בילדים בגילאי 4 שנים ו-6 שנים. עם זאת, לאחר תקנון למספר גורמים, כולל רמת ההשכלה האימהית, עישון במהלך ההיריון, מדד מסת גוף ומעמד חברתי, הם זיהו קשר חיובי בין רמות וויטמין D ובין מסת השומן בלידה (P=0.02), וכן קשר שלילי בין רמות וויטמין D במהלך ההיריון ומסת השומן של הילדים בגיל שש שנים.

בהשוואה לנשים עם רמות נמוכות של וויטמין D (50 ננומל לליטר ומטה), מסת השומן בילדים בלידה הייתה גבוהה ב-8% בהשוואה לאלו שנולדו לאימהות עם ריכוז וויטמין D בטווח 50-75 ננומול לליטר וגבוהה ב-10% באלו לאימהות עם ריכוז וויטמין D של מעל 75 ננומול לליטר.

בנוסף, מסת שומן בגיל שש שנים הייתה נמוכה ב-8% בקרב אימהות עם רמות וויטמין D בטווח 50-75 ננומול לליטר וב-6% באימהות עם רמות וויטמין D של מעל 75 ננומול לליטר.

החוקרים מדווחים כי הם זיהו סף של 64 ננומול לליטר של רמות וויטמין D בדם האם, הקשור בהשמנה בגיל שש שנים. באימהות עם ריכוזים נמוכים יותר, התוצאות הצביעו על קשר מובהק עם מסת שומן גבוהה יותר בגיל שש שנים (P=0.006). באימהות עם רמות גבוהות יותר, לא תועד קשר (P=0.99).

אחת מנקודות החולשה של המחקר נובעות מכך שמדדי DXA לא היו זמינים עבור כלל המשתתפים ב-SWS, וכי תת-קבוצה זו של נשים הייתה בעלת רמת השכלה טובה יותר, עם שכיחות נמוכה יותר של מעשנות במהלך ההיריון והן היו מבוגרות וגבוהות יותר. עם זאת, החוקרים מאמינים כי לא סביר כי הטית בחירה השפיעה על התוצאות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהממצאים עולה אפשרות כי ישנה השפעה על העובר הנובעת מרמות לא-מספקות של וויטמין D אימהי, ומעלה את הסיכון להצטברות שומן עודף בשלב מאוחר במהלך תקופת הילדות.

Am J Clin Nutr. Published online May 23, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה