סטודנטים

מדדי שינה מנבאים את היכולת לרדת במשקל (מתוך הכנס ה-19 מטעם ה-European Congress on Obesity)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס ה-19 מטעם ה-European Congress on Obesity עולה כי כאשר מבוגרים מתחילים בדיאטה עם הגבלה קלורית מתונה, הן כמות השינה והן איכותה עשויים לנבא את היקף אובדן מסת השומן.

החוקרים מדווחים כי עליה של שעה אחת במשך השינה בתחילת המחקר לוותה בירידה של 0.7 קילוגרמים במסת השומן לאחר תקנון למספר משתנים. לדבריהם, הבדיקה הטובה ביותר להערכת הקשר בין שינה ומשקל דורשת הקצאה אקראית של משתתפים למשך שינה שונה ומעקב לאורך תקופת זמן ארוכה. מאחר שבדיקות כאלו כמעט ואינן אפשריות, הדבר השני בטיבו הוא לעקוב אחר הרגלי השינה של נבדקים ולבחון את הקורלציה עם מדדי משקל הגוף, כולל היכולת לרדת במשקל עם הגבלה קלורית.

מדגם המחקר כלל 123 גברים ונשים בעלי עודף משקל והשמנת-יתר, בגילאי 25-505 שנים. ההתערבות כללה חסר אנרגטי של 600-700 קילו-קלוריות ביום, תחת השגחה של דיאטנית, למשך 15-24 שבועות.

בתחילת המחקר, המשתתפים היו בגיל 41.1 שנים, עם מדד מסת גוף של 33.2 ק”ג למטר בריבוע, מסת שומן של 38.1%, משך שינה של 7.1 שעות ומדד PSQI (Pittsburgh Sleep Quality Index) של 4.8 וצריכה אנרגטית יומית של 1253 קילו-קלוריות. התוצאות תוקננו לגיל, מין, מדד BMI, משך התערבות ושינוי בצריכה האנרגטית.

ההיענות של המשתתפים לדיאטה שהומלצה עמדה על 90% ומעלה, והם איבדו בממוצע 4.5 קילוגרמים, כאשר עיקר הירידה במשקל נבע מאובדן מאגרי שומן (76%). החוקרים זיהו קורלציה חיובית בין משך השינה ואובדן שומן בקילוגרמים. לכן, ככל שהמשתתפים ישנו למשך תקופה ארוכה יותר, כך הם איבדו כמות גדולה יותר משומן הגוף שלהם.

זוהה קשר דומה עם אחוז אובדן שומן הגוף, לכן ככל שאדם ישן יותר הוא מאבד חלק גדול יותר מאחוז השומן בגופו. היקף אובדן שומן הגוף היה גדול יותר עם איכות שינה טובה יותר, כפי שנקבע לפי מדד PSQI (p<0.05).

החוקרים מציעים מספר מנגנונים בהם משך שינה קצר עשוי להשפיע על משקל הגוף ומסבירים כי למרות מספר מגבלות למחקר, ממצאי המחקר מצטרפים לגוף העדויות בנושא.

מתוך הכנס ה-19 מטעם ה-European Congress on Obesity

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה