סטודנטים

היתרונות והחסרונות של מריחואנה בטיפול בחולים עם טרשת נפוצה (CMAJ)

במאמר חדש שפורסמו בכתב העת Canadian Medical Association Journal מדווחים חוקרים כי ספסטיות הינה תופעה נפוצה ומגבילה בחולים רבים הסובלים מטרשת נפוצה וכי עישון מריחואנה עשוי להקל על התכווצויות השרירים והכאב בחולים עם טרשת נפוצה, אך בעלות של ירידה בתפקוד הקוגניטיבי.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר מצביעים על הפוטנציאל של קנאביס או קנבינואידים להפחתת ספסטיות וכאב, אך גם מדגישים את הצורך במחקרים נוספים לפיתוח טיפולים העשויים להפחית את הספסטיות ללא פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי.

המחקר מבוקר-פלסבו כלל 30 מבוגרים, בגיל ממוצע של 51 שנים, שסבלו מטרשת נפוצה וספסטיות שלא הגיבה לטיפול קודם.

המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת עישון קנאביס, פעם ביום למשך שלושה ימים, או עישון פלסבו, פעם ביום למשך שלושה ימים. קבוצת הפלסבו כללה את אותו חומר בסיס כמו בסיגריות קנאביס, אך ללא Delta-9-Tetrahydrocannabinol.

החוקרים דירגו את הספסטיות של המפרקים של כל חולה באמצעות מדד Modified Ashworth Scale, כלי אובייקטיבי נפוץ להערכת עוצמת הטונוס השרירי. הם מצאו כי בחולים שעישנו קנאביס חלה ירידה של כמעט שליש במדד, עם ירידה גדולה ב-2.74 נקודות בהשוואה לפלסבו.

עישון קנאביס הביא גם לירידה גדולה יותר ב-5.28 נקודות במדדי VAS (Visual Analog Scale), בהשוואה לפלסבו.

עם זאת, עישון קנאביס השפיע לרעה על התפקוד הקוגניטיבי, בעוד שלפלסבו לא הייתה השפעה על הקוגניציה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי על-סמך הממצאים ניתן לקבוע כי לפי מדדים אובייקטיביים, קנאביס אכן מקל על הספסטיות של חולים עם טרשת נפוצה בטווח הקצר, אך משפיע גם על יכולת הקשב והריכוז, לפחות בטווח הזמן הקצר.

CMAJ. Published online May 14, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה