סטודנטים

האם ניתן לוותר על התערבות ניתוחית במקרים של חבלה קהה לכבד? (Arch Surg.)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת מאי של כתב העת Archives of Surgery עולה כי במרבית המקרים של פגיעה משמעותית בכבד, ניתן לטפל באמצעים לא-ניתוחיים.

לדברי החוקרים, במהלך העשורים האחרונים, גישת טיפול לא-ניתוחי במקרים של פגיעה קהה בכבד הפכה לטיפול הסטנדרטי בחולים יציבים המודינאמית (כ-85% מכלל החולים עם חבלה כבדית קהה). עם זאת, מאחר שהנתונים בנושא כלו לרוב משתתפים עם פציעות בדרגה נמוכה, ייתכן וחלה הערכת יתר של שיעורי ההצלחה של גישות אלו בחולים עם פציעות חמורות יותר.

עד כה, המחקר היחיד שהתייחס אך ורק לפציעות כבד בדרגה גבוהה דיווח על הצלחה של גישת טיפול לא-ניתוחית ב-41% מהחולים בלבד, אך מוגבל בשל מספר קטן של פציעות בדרגה 5 (10% מכלל האוכלוסייה). במטרה להבין טוב יותר את הנושא בחולים עם פציעות חמורות יותר, החוקרים ערכו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 393 מבוגרים, עם פציעות קהות בדרגה 4-5 של הכבד, שטופלו ב-11 מרכזי טראומה בין השנים 2000-2010.

במשתתפים שלא היו יציבים המודינאמית או אלו עם סימנים ברורים של פריטוניטיס  נערכה התערבות ניתוחית מיידית. מקרים בהם הרשומות הרפואיות כללו מידע ברור שהצביע על גישה לא-ניתוחית או אלו בהם הניתוח תוכנן לאחר למעלה משלוש שעות מהאבחנה של פגיעה קהה בכבד, נחשבו כאילו טופלו בגישה לא-ניתוחית. המחקר לא כלל חולים עם פציעות בדרגה 6, שכן חולים אלו מתים עוד טרם הגעתם לבית החולים או זמן קצר לאחר מכן.

החוקרים מדווחים כי מבין 393 המשתתפים, כשליש (33.3%) עברו ניתוח מיידי, לרוב בשל אי-יציבות המודינאמית.

מבין 262 החולים שנבחרו לגישה לא-ניתוחית, הטיפול נכשל רק ב-23 חולים (8.8%). כשלון טיפול לא-ניתוחי (שהוגדר כצורך בניתוח לאחר ניסיון טיפול לא-ניתוחי) יוחס לרוב להישנות דימום בכבד או פריטוניטיס מרתי.

החוקרים זיהו שני גורמים מנבאים בלתי-תלויים לכישלון טיפול לא-ניתוחי: לחץ דם סיסטולי של 100 מ”מ כספית ומטה בעת הקבלה (יחס סיכויים של 2.70, p=0.03) ונוכחות פגיעה באיברי בטן אחרים (יחס סיכויים של 2.92, p=0.03). ב-22.6% מהחולים עם שני הנתונים הללו גישת טיפול לא-ניתוחי כשלה; רק 3.5% מהחולים ללא אף אחד משני הנתונים הלו נדרשו להתערבות ניתוחית.

אף אחד מהחולים שכשל תחת טיפול לא-ניתוחי לא פיתח סיבוכים מסכני-חיים, ושיעורי התמותה בקבוצת החולים שכשלו בגישת טיפול לא-ניתוחי ואלו שהגיבו לגישה זו היו דומים (8.7% לעומת 5.4%, בהתאמה, p=0.52).

כאחד מכל עשרה חולים שטופלו בהצלחה בגישה לא-ניתוחית פיתח בעיות ספציפיות בכבד, אך לרוב הן חלפו ללא סיבוכים חמורים.

Arch Surg. 2012;147:423-428.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה