סטודנטים

מה בין עישון במהלך ההיריון ובין חומרת אסתמה בילדים? (J Allergy Clin Immunol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי בילדים לאימהות שעישנו במהלך ההיריון ייתכן קושי רב יותר באיזון מחלת אסתמה.

הממצאים מבוססים על מחקר שכלל קרוב ל-25,000 ילדים בארצות הברית, ומגדילים את המוטיבציה של רופאים לשאול אימהות ואימהות לעתיד על הרגלי העישון שלהן. היריון מהווה הזדמנות טובה מאוד להפסקת עישון.

מדגם המחקר כלל 2,481 ילדים שחורים והיספאנים, בגילאי 8-17 שנים, שסבלו כולם מאסתמה ורובם היו ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה.

בארצות הברית, ילדים למשפחות עניות ובני מיעוטים, מצויים בסיכון גבוה במיוחד לאסתמה. כ-16% מהילדים השחורים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה סובלים מאסתמה, זאת בהשוואה לשכיחות ארצית של 9%.

במחקר הנוכחי, קרוב ל-19% מהאימהות ממוצא אפריקאי-אמריקאי עישנו בתקופה מסוימת במהלך ההיריון, וכך גם 5.5% מהאימהות ההיספאניות.

בסה”כ, הילדים לאימהות אלו היו בסיכון גבוה יותר לאיזון ירוד של מחלת אסתמה בשלב מאוחר יותר במהלך חייהם, גם כאשר לקחו בחשבון חשיפה לעישון פאסיבי וגורמים אחרים, דוגמת גיל הילד וטיפול בתרופות לאסתמה.

כ-30% מהילדים ההיספאנים ו-38% מהילדים השחורים סבלו מתסמיני אסתמה שאינה מאוזנת, והסיכון עמד על 50% באלו שנחשפו לעישון במהלך החיים התוך-רחמיים, בהשוואה לאלו שלא נחשפו לעישון.

עם זאת, הממצאים אינם מוכיחים כי עישון לפני הלידה בעצמו מוביל לתסמיני אסתמה חמורים יותר בשלב מאוחר יותר. הם רק יכולים להצביע על קורלציה. מחקרים מעבדתיים, בתאים מבעלי חיים ובני אדם, מעידים כי ייתכן וישנה השפעה ישירה. לדוגמא, חשיפה עוברית לעישון סיגריות עשויה לפגוע בהתפתחות הריאתית המוקדמת, או להשפיע לאורך זמן על תפקוד גנים מסוימים.

בשורה התחתונה, מסכמים החוקרים, עדויות רבות תומכות בהמלצה להפסקת עישון, וכעת מצטרפת סיבה אחת נוספת. חלק מהנשים יצליחו להפסיק לעשן עם ייעוץ התנהגותי וניתן גם להיעזר בתחליפי ניקוטין או תכשירים אחרים.

J Allergy Clin Immunol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה