סטודנטים

השפעת השימוש במכשיר CPAP על מבנה עורקי התרדמה בחולים עם תסמונת דום נשימה חסימתית בשינה (Respiratory Research)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Respiratory Research עולה כי במהלך ששת חודשי הטיפול הראשונים במכשיר CPAP (Continuous Positive Airway Pressure) בחולים עם תסמונת דום נשימה בשינה (OSAS או Obstructive Sleep Apnea Syndrome) חלה ירידה בעובי שכבת אינטימה-מדיה בעורקי הצוואר.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעות ארוכות הטווח של שימוש במכשיר CPAP על עובי שכבת אינטימה-מדיה בעורקי התרדמה בחולים עם תסמונת דום נשימה חסימתית בשינה.

החוקרים ערכו מחקר פרוספקטיבי במהלך 12 חודשים, בבית חולים אוניברסיטאי שכלל 50 חולים עם אבחנה חדשה של תסמונת דום נשימה חסימתית בשינה, שטופלו במכשיר CPAP או בגישת טיפול שמרנית. עובי שכבת אינטימה-מדיה נקבע באמצעות בדיקת אולטרה-סאונד דופלר משני עורקי התרדמה, שנערכה בתחילת המחקר, לאחר שישה חודשים ושנה אחת.

28 חולים טופלו במכשיר CPAP ו-22 בגישת טיפול שמרנית, ללא הבדל משמעותי בגיל המשתתפים, מדדי BMI, מדדי ESS, AHI, ריוויון חמצן בדם או תחלואה נלווית. במהלך שישה חודשים החולים השתמשו במכשיר ה-CPAP במשך 4.0 שעות בלילה, ולאחר שנה אחת, השימוש הממוצע במכשיר עמד על 4.7 שעות בלילה. עובי שכבת אינטימה-מדיה בתחילת המחקר, לאחר שישה חודשים ולאחר שנה אחת, עמד על 758 מיקרון, 721 מיקרון ו-705 מיקרון, בקבוצת המטופלים במכשיר CPAP, בהשוואה ל-760 מיקרון, 770 מיקרון ו-778 מיקרון עם טיפול שמרני (p=0.002).

בקרב משתתפים ללא מחלות לב וכלי דם (24 חולים), עובי שכבת אינטימה-מדיה בתחילת המחקר, לאחר שישה חודשים ולאחר שנה אחת, עמד על 722 מיקרון, 691 מיקרון ו-659 מיקרון בקבוצת המטופלים במכשיר CPAP (12 חולים), בהשוואה ל-660 מיקרון, 685 מיקרון ו-690 מיקרון, בהתאמה,  עם טיפול שמרני (p=0.006).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הירידה בעובי שכבת אינטימה-מדיה בעורקי התרדמה עם טיפול במכשיר CPAP בחולים עם תסמונת דום נשימה חסימתית בשינה חלה בעיקר במהלך ששת החודשים הראשונים לטיפול, ונותרה למשך 12 חודשים, בחולים עם היענות סבירה לטיפול.

Respiratory Research. 2012;13

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה