סטודנטים

השוואה בין תרגילים גופניים ובין ניתוח דה-קומפרסיה בטיפול בהיצרות תעלת שדרה מותנית (BMC Musculoskelet Disord)

בכתב העת BMC Musculoskeletal Disorder מדווחים חוקרים על תוצאות סקירה סיסטמית חדשה מהן עולה כי ניתוח דה-קומפרסיה הינה גישה יעילה יותר מתרגילים גופניים (LBE או Land Base Exercise) בטיפול בחולים עם היצרות תעלת שדרה מותנית (Lumbar Spinal Stenosis).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי היצרות תעלת שדרה מותנית הינה תופעה נפוצה באנשים מעל גיל 65 והסיבה המובילה לניתוחי עמוד שדרה באוכלוסיה זו. סקירות סיסטמיות שפורסמו לאחרונה בחנו את התועלת של טיפול שמרני במקרים אלו, אך לא בהשוואה להתערבות ניתוחית. בסקירה הנוכחית ביקשו החוקרים להשוות את התועלת של פעילות גופנית, בהשוואה לניתוח דה-קומפרסיה בטיפול בחולים עם היצרות תעלת שדרה מותנית.

החוקרים ערכו סקירה סיסטמית אחר מחקרים אקראיים ומבוקרים ומחקרים קליניים במאגרי MEDLINE, Embase, CINAHL, PEDro ו-Cochrane Library Register of Controlled Trials , בתקופה שבין ינואר 2000 ועד יוני 2011. רק מחקרים שכללו משתתפים עם היצרות תעלת שדרה מותנית נכללו בסקירה.

רק מחקר אחד השווה את התועלת של פעילות גופנית וניתוח דה-קומפרסיה בטיפול בהיצרות תעלת שדרה מותנית. הניתוח הביא לשיפור מובהק סטטיסטית לאחר 6, 12 ו-24 חודשים מההתערבות (p<0.01).

החוקרים ערכו השוואה של התוצאות מ-12 מחקרים להערכת גישה שמרנית ו-10 מחקרים להערכת התערבות ניתוחית. התערבויות שכללו פעילות גופנית הביאו לשיפור ראשוני, בטווח שנע בין 16-29% מעבר למצב הבסיסי. כל ההתערבויות הניתוחיות הביאו לשיפור גדול וממושך יותר במהלך שנתיים (שיפור של 38-67%). הסיבוכים הנפוצים ביותר על-רקע הניתוח כללו קרע של שכבת הדורה, אך לא היו פרטים בנוגע לסיבוכים אפשריים של התערבויות שמרניות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהסקירה העדכנית של הספרות הרפואית עולה כי גישה ניתוחית יעילה יותר מתרגילים המבוצעים בטיפול בהיצרות תעלת שדרה של עמוד השדרה המותני. עם זאת, מאחר ומדובר במחלה המתפתחת לאט מאוד ובשל הסיכון האפשרי לסיבוכים בעקבות הניתוח, מומלץ לנסות תחילה טיפול שמרני בטרם פונים להתערבות ניתוחית.

BMC Musculoskelet Disord. 2012;13

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה