סטודנטים

ערכי מעבדה מנבאים תמותה על-רקע כשל כבדי (מתוך כנס ה-International Liver Congress)

במהלך כנס ה-International Liver Congress לשנת 2012 הציגו חוקרים תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי ערכים גבוהים של INR (International Normalized Ratio), קריאטינין ובילירובין בדם, מנבאים באופן בלתי-תלוי תמותה בחולים עם כשל אקוטי של הכבד בנוכחות כשל כרוני (ACLF או Acute on Chronic Liver Failure).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהגורמים למחלת כבד ופגיעה אקוטית בכבד שונים בין מדינות מאסיה ומדינות מערביות, שיעורי התמותה דומים. ACLF, המלווה בשיעורי תמותה גבוהים, נובע מנזק כבדי אקוטי בחולים עם מחלת כבד כרונית מאובחנת או לא-מאובחנת. ביטוייה כוללים צהבת והפרעות קרישה ובהמשך מיימת ו/או אנצפלופתיה. לא ידוע רבות אודות המהלך הטבעי של מצבים אלו והגורמים המנבאים הישרדות. במדינות מערביות הגורמים למחלת כבד כרונית כוללים אלכוהול (65%) וזיהומים נגיפיים (17%); במזרח, הגורמים העיקריים הם זיהום בנגיף HBV (37%) ואלכוהול (34%).

במסגרת המחקר הפרוספקטיבי שכלל שמונה מדינות מאסיה ודרום-אסיה, החוקרים כללו 340 חולים עם נזק כבדי אקוטי, ערכי בילירובין של לפחות 5 מ”ג לד”ל ו-INR של מעל 1.5, וסיבוכי מיימת ו/או אנצפלופתיה בתוך ארבעה שבועות בחולים עם מחלת כבד כרונית. המחקר לא כלל חולים עם ממאירות של הכבד, תרומבוזיס של הוריד הפורטאלי, מחלות קרדיווסקולאריות או אלח-דם. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 42 שנים, ושכיחות הגברים במדגם המחקר הייתה גבוהה פי שלוש בהשוואה לנשים.

כצפוי, הגורמים הנפוצים ביותר למחלת כבד כרונית כללו אלכוהול וזיהום בנגיף HBV. הגורמים הנפוצים ביותר לנזק כבדי אקוטי כללו דלקת כבד על-רקע אלכוהול (Alcoholic Hepatitis), זיהום בנגיף HEV (Hepatitis E Virus) ורה-אקטביציה של זיהום כרוני בנגיף HBV. מרבית החולים עם HBV טופלו ב-Tenofovir.

שיעורי התמותה לאחר שלושה חודשי מעקב עמדו על 53% (176 מבין 340 חולים). לאחר חודש אחד, שיעורי התמותה עמדו על 40%. ב-126 מקרי תמותה, הגורמים לתמותה כללו כשל רב-מערכתי (75%), כשל כבדי פרוגרסיבי (10%) ודימום ממערכת העיכול העליונה (6%).

לאחר ניתוח רב-משתנים זוהו שלושה מדדים המנבאים תמותה בתוך שלושה חודשים: אנצפלופתיה כבדית (יחס סיכויים של 2.5, P=0.001), ריכוז בילירובין של מעל 21.7 מ”ג לד”ל (יחס סיכויים של 1.8, p=0.006) וערכי INR של מעל 2.2 (יחס סיכויים של 1.6, p=0.001).

לא זוהה הבדל בתמותה בין חולים עם רה-אקטביציה של זיהום בנגיף HBV, אלו עם דלקת כבד על-רקע אלכוהול ואלו עם גורמים אחרים לנזק אקוטי לכבד.

The International Liver Congress 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה