סטודנטים

טיפול באספירין במינון נמוך עשוי למנוע תמותה לא-וסקולארית (Am J Med)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו בכתב העת American Journal of Medicine, עולה כי טיפול יומי באספירין במינון נמוך אינו מביא רק להפחתת שיעורי התמותה הקרדיווסקולארית, אלא מביא גם לירידה בשיעורי התמותה הלא-וסקולארית, ובפרט, מביא לירידה בשיעורי התמותה עקב מחלות ממאירות, וזאת לאחר משך טיפול קצר יחסית.

החוקרים מציינים כי ההבדל היה מובהק סטטיסטית, אך קטן מאוד. ההשפעה של שימוש נרחב באספירין על שיעורי התמותה עקב  מחלות ממאירות עשויה להיות בעלת השפעה חשובה וניכרת על בריאות הציבור.

לדברי החוקרים, בעוד שטיפול באספירין במינון נמוך משמש לעיתים קרובות למניעת מחלות לב וכלי דם, מעדויות שפורסמו לאחרונה עולה כי למגוון מינונים של אספירין השפעה נגד מחלות ממאירות.

במטרה לבחון את ההשפעה של טיפול יומי באספירין במינון נמוך, החוקרים זיהו 23 מחקרים אקראיים שכללו נתונים אודות תמותה לא-וסקולארית. 11 מהמחקרים כללו גם מידע אודות שיעורי התמותה הספציפיים למחלות ממאירות.

מסיכום הנתונים עולה כי במהלך מעקב ממוצע של 2.5 שנים, תועדו 944 מקרי תמותה לא-וסקולארית בקרב כ-41,000 משתתפים (2.28%) שטופלו באספירין, ו-1,074 מקרי תמותה לא-וסקולארית בקרב כ-41,000 משתתפים שלא טופלו באספירין (2.58%). הבדל זה היה מובהק סטטיסטית עם יחס סיכון של 0.88.

באשר לתמותה עקב מחלות ממאירות, במהלך מעקב ממוצע של 2.8 שנים תועדו 162 מקרי תמותה עקב מחלות ממאירות בקרוב ל-8,000 משתתפים (2.02%) שטופלו באספירין במינון נמוך וב-210 מבין 8,068 משתתפים שלא טופלו באספירין (2.60%) שוב, מדובר היה בהבדל מובהק סטטיסטית. הסיכון היחסי לתמותה עקב מחלות ממאירות עמד על 0.77.

השפעת הטיפול זוהתה לאחר כארבע שנות מעקב.

החוקרים מוסיפים כי הם תיארו בעבר סיכון משמעותי לדימום מג’ורי עם טיפול באספירין במינון נמוך, ובסיכום הדברים נוקטים משנה זהירות למרות העדויות המצביעות על תועלת במניעת תמותה לא-וסקולארית.

מודעות הציבור עשויה להוביל לשימוש נרחב באספירין במינון נמוך עם או בלי ייעוץ של רופא או רוקח. על רופאים ורוקחים להתכונן לדון עם המטופלים באשר ליתרונות והסיכונים של אספירין, מעבר לשימוש המקובל במקרים של מחלות לב וכלי דם.

Am J Med 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה