סטודנטים

פעילות גופנית ושימוש במחשב מפחיתים את הסיכון להידרדרות קוגניטיבית (Mayo Clin Proc)

מנתונים חדשים ממקר Mayo Clinic Study of Aging עולה כי הקפדה על פעילות גופנית מתונה ושימוש במחשבים מלווים בהפחתת הסיכויים להתפתחות ליקוי קוגניטיבי קל בהמשך. ממצאי המחקר הוצגו במהלך הכנס השנתי ה-62 מטעם ה-American Academy of Neurology והתפרסמו בכתב העת Mayo Clinic Proceedings.

לדברי החוקרים, מחקרים קודמים הדגימו קשר בלתי-תלוי בין פעילות גופנית או פעילות מנטאלית (דוגמת שימוש במחשב, קריאת ספרים וכו’) ובין ליקוי קוגניטיבי קל. עם זאת, למיטב ידיעתם, לא נערכו מחקרים שבחנו באופן ספציפי את ההשפעה של פעילות גופנית ושימוש במחשבים על תוצאות ליקוי קוגניטיבי קל, לאחר שלקחו בחשבון את הצריכה הקלורית.

אוכלוסיית המחקר כלל 926 קשישים בגילאי 70-93 שנים. מבין אלו, 109 (12%) אובחנו עם ליקוי קוגניטיבי קל, ויתר 817 המשתתפים (88%) היו בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין. כל המשתתפים השלימו שאלונים להערכת היכולת הקוגניטיבית, כולל שימוש במחשבים, פעילות גופנית וצריכה קלורית, בתוך שנה אחת ממועד הראיון.

החוקרים מדווחים כי חציון צריכה קלורית יומית היה גבוה יותר משמעותית במשתתפים עם ליקוי קוגניטיבי קל, בהשוואה לאלו בעלי תפקוד קוגניטיבי תקין (יחס סיכויים של 1.04, P=0.001).

החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי ובחנו את ההשפעה של שימוש במחשבים ופעילות גופנית, לאחר תקנון לצריכה הקלורית, על גיל וליקוי קוגניטיבי קל.

החוקרים מדווחים על אינטראקציה אדטיבית בין פעילות גופנית מתונה (דוגמת הליכה מהירה, רכיבה על אופניים, פעילות אירובית) ושימוש במחשבים. בהשוואה לקבוצת הייחוס (ללא פעילות גופנית מתונה וללא שימוש במחשבים), באלו שהקפידו על פעילות גופנית מתונה בלבד הודגמה השפעה מגנה (יחס סיכויים של 0.61, P=0.068); וכך גם לשימוש במחשבים בלבד (יחס סיכויים של 0.53, p=0.058). עם זאת, באלו שעסקו בפעילות גופנית מתונה והשתמשו במחשבים נרשמה ירידה משמעותית בסיכויים לליקוי קוגניטיבי קל (יחס סיכויים של 0.36), בהשוואה לקבוצת ההשוואה.

החוקרים מדגישים כי מדובר במחקר מקרה-ביקורת וכי דרושים מחקרים נוספים בנושא. עד אז, הם מתייחסים לממצאים כתוצאות ראשוניות ומקווים כי בעתיד הקרוב ייערכו מחקרים נוספים בנושא.

Mayo Clin Proc. 2012;87:437-442

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה