סטודנטים

טיפול מותאם אישית לדלקת ריאות הנרכשת במסגרת רפואית (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society of Hospital Medicine)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס השנתי מטעם ה-Society of Hospital Medicine עולה כי ייתכן וחולים עם דלקת ריאות הנרכשת במסגרת רפואית (Healthcare-Associated Pneumonia) אינם נדרשים לטיפול אנטיביוטי נרחב כפי שסברו בעבר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גורמי סיכון להתפתחות דלקת ריאות הנרכשת במסגרת רפואית כוללים טיפול תוך-ורידי ביתי, טיפול בפצע או טיפול סיעודי מסוכן בריאות ביתי; דיאליזה או כל טיפול תוך-ורידי בבית חולים או מרכז דיאליזה במהלך 30 הימים הקודמים; אשפוז למשך יומיים ומעלה במהלך 90 הימים האחרונים; ומגורים במוסד סיעודי או במוסד לטיפול ארוך-טווח.

חולים אלו בסיכון לפתגונים עמידים לתרופות רבות וזקוקים לכיסוי לפתוגנים אלו. עם זאת, חשוב להתאים את הטיפול באופן פרטני.

חלק מגורמי הסיכון לדלקת ריאות הנרכשת במסגרת רפואית עירויים לאחרונה, באופן ספציפי עירוי תוך-ורידי או דיאליזה במרפאה וטיפול לריפוי פצע אינם מנבאים משמעותיים לפתוגנים עמידים.

החוקרים מסבירים כי חשוב להימנע ממתן טיפול אנטיביוטי מיותר, וכי יש להעריך מחדש את החולים 48-72 שעות לאחר התחלת טיפול אנטיביוטי. להערכתם, במרבית החולים הנדרשים לטיפול ראשוני באנטיביוטיקה רחבת טווח, ישנה אפשרות לצמצם את הטיפול האנטיביוטי לאחר 48-72 שעות.

הם סבורים כי לאחר 48-72 שעות יש לשאול אם ישנה צמיחה של פתוגן עמיד לטיפול אנטיביוטי פומי, בניגוד לטיפול תוך-ורידי; האם ניתן לצמצם את הטיפול משלוש תרופות לאחת. בנוסף, במידה ואין צמיחה של פתוגנים יש להעלות אפשרות לאבחנה אחרת, דוגמת אי-ספיקת לב.

אלו הן נקודות המפתח הערכת הסיכון ולאחר מכן הערכה מחודשת לאחר 2-3 ימים.

חשוב להקפיד על הערכה ביקורתית כל עוד ניתן טיפול אנטיביוטי בחולים עם דלקת ריאות הנרכשת במסגרת רפואית. בעבר נהגו לטפל בחולים לאורך תקופות ארוכות, אך מצטברות עוד ועוד עדויות לפיהן אין צורך בטיפול כה ממושך.

ישנו גוף עדויות גדול לפיו בחולים המטופלים ב-PPI (Proton Pump Inhibitor) קיים סיכון מוגבר להתפתחות דלקת ריאות. החוקרים מסבירים כי תרופות אלו, כמו גם חסמי H2, מפחיתות את חומציות הקיבה. מספר מחקרים בחולים מאושפזים הוכיחו כי הדבר מוביל לגדילת-יתר של חיידקים בקיבה ובחלל הלוע והפה. כל דלקת ריאות הינה בבסיסה דלקת ריאות על-רקע אספירציה, וגדילת-יתר זו של חיידקים תורמת ככל הנראה להתפתחות דלקת ריאות.

בספרות הרפואית יש גם ממצאים התומכים בקשר בין טיפול ב-PPI ובין שבר ירך, Clostridium difficile ותמותה בקשישים המתגוררים בבתי אבות. אלו דוגמאות בגינן אין מקום לשימוש-יתר ב-PPI בחולים מאושפזים.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-Society of Hospital Medicine

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה