סטודנטים

דיכאון וחרדה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (BMC Psychiatry)

דיכאון אישה צעירה

במאמר שפורסם בכתב העת BMC Psychiatry מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis) קיימת שכיחות גבוהה של הפרעות דיכאון וחרדה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שידוע היטב כי דיכאון הינה תופעה נפוצה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית, מחקרים שפורסמו לאחרונה שמו דגש על רמות החרדה המשמעותיות באוכלוסיית חולים זו. במחקר הנוכחי ערכו החוקרים השוואה של שני מדדים נפוצים בשימוש: מדד DASS (Depression Anxiety Stress Scale) ומדד HADS (Hospital Anxiety and Depression Scale), באשר לטווח הערכים וערכי הסף, וביקשו לבחון אם השכיחות נובעת מהגדרות שונות.

מדגם המחקר כלל חולים שענו על הקריטריונים להגדרת דלקת מפרקים שגרונית שגויסו מבריטניה ואוסטרליה והתבקשו להשלים סקר שכלל את שני המדדים.

מדגם המחקר כלל 169 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית, עם בדיקות חוזרות של חלק מהמשתתפים, כך שבסופו של דבר היו זמינים להערכה 323 מקרים. שני המדדים ענו על הציפיות לפי הניתוחים הסטטיסטיים שערכו החוקרים. על-פי ערך סף של “סביר + אפשרי” במדד HADS, 58.3% מהחולים לא סבלו מחרדה או דיכאון; 13.5% סבלו מחרדה בלבד; 6.4% סבלו מדיכאון בלבד וב-21.8% מהחולים אבחנה של חרדה ודיכאון הייתה “סבירה + אפשרית”. ערכי הסף לדיכאון היו דומים עם שני המדדים, בעוד שנדרשו ערכי סף נמוכים יותר להגדרת חרדה לפי מדד DASS, על-מנת להגיע לשכיחות דומה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המחקר הנוכחי מספק עדויות נוספות לשכיחות הגבוהה של דיכאון וחרדה בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית. מהממצאים עולה עוד כי למרות ששני המדדים שצוינו (DASS ו-HADS) מהווים אינדיקציה טובה לאפשרות של דיכאון וחרדה, ייתכנו שינויים בהערכות השכיחות, כאשר הדבר אמור בעיקר לגבי חרדה.

BMC Psychiatry. 2012;12(6)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה