סטודנטים

התועלת של חומצות שומן אומגה-שלוש במניעת מחלות לב וכלי דם (Arch Intern Med)

מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת Archives of Internal Medicine עולה כי אין מספיק עדויות התומכות במתן תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש למניעת מחלות לב וכלי דם בחולים עם היסטוריה של מחלות אלו.

במסגרת הסקירה הנוכחית ביקשו החוקרים להתמקד במחקרים להערכת היעילות של Eicosapentaenoic Acid ו-Docosahexaenoic Acid במניעה שניונית של מחלות לב וכלי דם.

הסקירה כללה נתונים מ-14 מחקרים אקראיים, מבוקרי-פלסבו (עם כ-20,000 חולים עם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם) שענו על הקריטריונים שנקבעו (כ-10,000 חולקו באקראי לקבוצת התערבות וכ-10,000 חולקו באקראי לפלסבו). בקבוצת הפלסבו ניתן שמן ירקות (שמן זית, שמן חמניות ושמן תירס), שמן חומצות מעורב וחומרים אחרים.

החוקרים התמקדו בקשר בין תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש ובין אירועים קרדיווסקולאריים – כולל אנגינה, מוות לבבי פתאומי, תמותה קרדיווסקולארית, אי-ספיקת לב, מחלת כלי דם היקפית, אירוע איסכמי חולף ושבץ מוחי, אוטם לבבי פטאלי ולא-פטאלי, והתערבויות קרדיווסקולאריות לא-מתוכננות (דוגמת ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים או אנגיופלסטיה).

מהתוצאות עולה כי תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש לא הפחיתו את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים (סיכון יחסי של 0.99, P=0.16). לא זוהתה השפעה מובהקת סטטיסטית לחומצות שומן אומגה-שלוש על מרבית היעדים האחרים, כולל הבאים: תמותה מכל-סיבה, תמותה לבבית פתאומית, אוטם לבבי, אוטם לבבי פטאלי, אוטם לבבי לא-פטאלי, אנגינה ואנגינה לא-יציבה, אי-ספיקת לב ואירוע איסכמי חולף ושבץ מוחי.

תוספי חומצות שומן אומגה שלוש הביאו לירידה בשיעורי תמותה קרדיווסקולארית (סיכון יחסי של 0.91).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולות עדויות בלתי-מספיקות אודות התועלת במניעה שניונית של טיפול בתוספי חומצות שומן אומגה-שלוש כנגד אירועים קרדיווסקולאריים בחולים עם היסטוריה של מחלות לב וכלי דם.

Arch Intern Med, published early online on 9 April 2012

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה