סטודנטים

חשיבות טיפול אנטי-פטרייתי אמפירי כנגד זיהום פולשני בקנדידה בפגים (J Pediatr)

טיפול אמפירי ביילודים בעלי משקל לידה נמוך באופן קיצוני (ELBW או Extremely Low Birth Weight) עם זיהום פולשני בקנדידה מסייע במניעת תמותה וליקוי נוירו-התפתחותי, כך עולה מנתונים רטרוספקטיביים מרשת Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development Neonatal Research Network.

ביילודים בסיכון גבוה לזיהום פולשני בקנדידה, על רופאים לשקול טיפול אנטי-פטרייתי אמפירי; אין להמתין לתוצאות תרביות דם עד להחלטה על התחלת טיפול.

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Pediatrics מדווחים החוקרים כי זני קנדידה הם סיבה מובילה לתמותה ביחידות טיפול נמרץ ביילודים. ההיארעות של קנדידמיה בתינוקות עם משקל לידה נמוך באופן קיצוני נעה סביב 2-20%. תרביות דם הגישה הסטנדרטית לאבחנת קנדידמיה דורשת בממוצע יומיים עד לקבלת תשובה חיובית וייתכנו תוצאות שליליות-שגויות. לפיכך, התבססות על תרביות דם, עשויה להוביל לתת-אבחנה של זיהום קנדידה ולעכב מתן טיפול אנטי-פטרייתי, ולמקרי תמותה של פגים.

בחשד לזיהום פולשני בקנדידה במבוגרים עם חום ונויטרופניה, הוכח כי טיפול אמפירי עוד לפני קבלת תשובות תרביות דם או בנוכחות תרביות שליליות, מביא לשיפור בתוצאות. עם זאת, עדיין אין מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת טיפול אמפירי בתינוקות בסיכון גבוה לזיהום פולשני בקנדידה.

במחקר החדש נכללו 136 תינוקות עם משקל לידה של 1000 גרם ומטה, עם תרבית אחת לפחות שהייתה חיובית לזיהום בקנדידה. טיפול אמפירי אנטי-פטרייתי הוגדר כמתן טיפול אנטי-פטריייתי סיסטמי ביום נטילת דגימת התרבית החיובית, או יום אחד קודם לכך. 39 תינוקות קיבלו טיפול אמפירי (הנפוץ היה Amphotericin B) ו-97 לא קיבלו טיפול.

החוקרים מדווחים כי על 47 מקרי תמותה מבין 136 תינוקות (35%) וכי ההיארעות של ליקוי נוירו-התפתחותי עמדה על 32%. שיעורי התמותה או ליקוי נוירו-קוגניטיבי בגיל מתוקן של 18-22 חודשים עמדו על 60% (74 מבין 124 תינוקות), שיעורים העולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים להערכת תינוקות עם זיהום בקנדידה.

החוקרים מציינים כי בקרב התינוקות שקיבלו טיפול אנטי-פטרייתי אמפירי נרשמה שכיחות נמוכה יותר של הופעת ליקוי נוירו-התפתחותי (19 מבין 38; 50%) בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול אמפירי (55 מבין 86; 64%), עם יחס סיכויים של 0.27.

בשלב זה, החוקרים ממליצים לרופאים להוסיף טיפול אנטי-פטריייתי אמפירי לתינוקות בסיכון הגבוה ביותר, כלומר, במקרים של פגות קיצונית, חשיפה לטיפול אנטיביוטי רחב-טווח או תרומבוציטופניה.

J Pediatr 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה