סטודנטים

הנשמה מלאכותית עם הגבלת נפח ולחץ משפרת את שיעורי ההישרדות (BMJ)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת British Medical Journal מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי הגבלת מדדי הלחץ והנפח בחולים תחת הנשמה מכאנית ביחידות טיפול נמרץ, עשויה להביא לשיפור משמעותי בשיעורי ההישרדות בטווח הארוך של חולים עם נזק ריאתי חד (Acute Lung Injury).

החוקרים מסבירים כי מחקרים קודמים מצאו כי הנשמה מכאנית עם הגבלת נפח והגבלת לחץ (הקרויה Lung Protective Ventilation) בחולים עם נזק ריאתי חד עשויה להביא להפחתה משמעותית של שיעורי התמותה בטווח הקצר. מחקר אקראי מוקדם יותר מצא כי גישה זו הביאה לירידה אבסולוטית של 8.8% בתמותה בטווח הקצר.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון אם בטווח הארוך התוצאות דומות. הם בחנו את שיעורי ההישרדות לאחר שנתיים של 485 חולים מונשמים עם נזק ריאתי חד שטופלו ביחידות טיפול נמרץ בארבעה בתי חולים בבולטימור. הנתונים אודות 485 החולים כללו 6420 מדדי הנשמה, כפי שנקבע פעמיים ביום.

מדדי הנשמה הוגדרו כתואמים להנשמה עם הגנה ריאתית במידה וענו על שני קריטריונים:

          מדדי Tidal Volume עמדו על 6.5 מ”ל לק”ג משקל גוף צפוי, או פחות

          שהוא הסף ששימש במחקר קודם להערכת נפחים נמוכים במסגרת מחקר ARDS שנועד לבחון את ההיענות של מרכזים שונים לערך מטרה של .0 מ”ל לק”ג משקל גוף צפוי.

          מדדי הנשמה קבעו לחץ פלאטו של 30 ס”מ מים, או פחות, שנקבעו על-סמך מסמכים המתעדים הטיפול הנשימתי. כאשר בוצעה הנשמה בבקרת לחץ, בה לחץ הפלאטו אינו נמדד, החוקרים התמקדו בשיא הלחץ או בסיכום הלחץ בתום נשיפה והעליה בלחץ בשאיפה.

החוקרים מדווחים כי רק 41% מבין למעלה מ-6200 מדדי הנשמה ענו על ההמלצות המוגדרות להנשמה עם הגנה ריאתית. כ-37% מהחולים מעולם לא זכו להנשמה מסוג זה.

מבין 485 החולים שנכללו במחקר, 311 (64%) מתו בתוך שנתיים. עבור כל עליה של 1 מ”ל לק”ג משקל גוף צפוי בממוצע ה-Tidal Volume, נרשמה עליה של 18% בסיכון לתמותה במהלך השנתיים הבאות.

בנוסף, לאחר תקנון למשך ההנשמה הכולל של החולים, ביחד עם גורמים רלבנטיים אחרים, כל מדד הנשמה נוסף שענה על ההגדרות של Lung-Protective Ventilation לווה בירידה של 3% בסיכון לתמותה במהלך שנתיים (יחס סיכון של 0.97, p=0.002).

כאשר החוקרים השוו ערכים אלו אל מול חוסר הקפדה על המדדים המומלצים, נרשמה ירידה אבסולוטית של 4.0% בסיכון לתמותה של חולה אופייני עם 50% היענות למדדי ההנשמה (p=0.012). עם הקפדה מלאה של 100% על מדדי ההנשמה המומלצים, הסיכון ירד עוד יותר בשיעור של 7.8% (p=0.011).

החוקרים מדגישים כי יש לקבוע את מדדי ההנשמה בהתאם לגובה, מין והמשקל הצפוי של החולה, ולא להתבסס על המשקל בפועל, מאחר שגודל הריאה נותר פחות או יותר זהה ללא תלות במשקלו של החולה.

החוקרים ממליצים להשקיע מאמצים נוספים במטרה להקפיד על מדדי הנשמה עם הגנה ריאתית במסגרת הטיפול השגרתי בחולים עם נזק ריאתי חד, במטרה להפחית את שיעורי התמותה בטווח הארוך.

BMJ. Published online March 27, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה