סטודנטים

חשיבות ערכי כולסטרול שאינו-HDL בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים (JAMA)

ממטה-אנליזה של שמונה מחקרים שפורסמה בכתב העת JAMA עולה כי רמות גבוהות יותר של כולסטרול שאינו-HDL (High-Density-Lipoprotein) בחולים המטופלים בסטטינים, מלוות בסיכון גבוה יותר לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים, כולל התקף לב או שבץ מוחי, קשר הדוק יותר מזה שתואר עם רמות LDL ו-apoB (Apolipoprotein B).

כאמור, הסקירה כללה שמונה מחקרים, עם סך כולל של למעלה מ-62,000 משתתפים. במסגרת הסקירה ביקשו החוקרים להעריך את עוצמת הקשר בין כולסטרול מסוג LDL, כולסטרול שאינו-HDL (מחושב לפי סך הכולסטרול פחות ערכי HDL) ו-apoB ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים המטופלים בסטטינים.

הסקירה בחנה נתוני חולים פרטניים ממחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת הטיפול בסטטינים, שפורסמו בין 1994 ועד 2008. כל המשתתפים במחקר קיבלו תרופות קונבנציונאליות כנגד שומנים בדם ורמות Apolipoprotein בדם נבחנו בתחילת המחקר ולאחר שנת מעקב אחת.

מבין 38,153 החולים שחולקו באקראי לטיפול בסטטינים, 158 (0.4%) אובחנו במהלך תקופת המעקב עם אוטם לבבי פטאלי ו-1678 (4.4%) עם אוטם לבבי לא-פטאלי. תמותה עקב מחלה כלילית אחרת תוארה ב-615 משתתפים (1.6%), ואירועים מוחיים פטאליים ולא-פטאליים תוארו ב-1029 משתתפים (2.7%).

בנוסף, 2806 חולים (7.4%) אושפזו בבתי חולים בשל אנגינה לא-יציבה ו-6286 אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים תועדו ב-5387 משתתפים (שיעור אירועים של 14.1%).

מהסקירה עולה כי קשר בין כל מדדי השומנים ו-Apolipoprotein שנמדדו במהלך המחקר ובין הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים וכי קשרים אלו היו מובהקים סטטיסטית.

מניתוח נוסף של הנתונים עלה כי ההבדל בין ערכי LDL וערכי כולסטרול שאינו-HDL בניבוי הסיכון לאירועים וסקולאריים מג’וריים עבור עליה של סטיית תקן אחת היה מובהק סטטיסטית (p=0.00). ההבדל בין ערכי apoB וערכי כולסטרול שאינו-HDL היה גם הוא מובהק סטטיסטית (p=0.02), אך לא כך היה עם ההבדל בין LDL ו-ApoB (p=0.21).

מאחר שחלק גדול מהטיעונים באשר לשימוש הקליני בערכי LDL ו-Non-HDL הם זהים, החוקרים מאמי נים כי מתאים יותר לקבוע את יעד הטיפול בסטטינים באופן ברור יותר, מהתבססות על ערכי LDL בלבד.

JAMA. 2012;307:1302-1309

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה