סטודנטים

חשיבות התחלת המאמצים להפחתת ערכי LDL בתקופת הילדות (מתוך כנס מטעם ה-American College of Cardiology)

ממחקר חדש שהוצג בכנס מטעם ה-American College of Cardiology עולה כי מאמצים להפחתת ערכי LDL בשלב מוקדם במהלך החיים עשויים להפחית את שיעור מחלת לב כלילית בהיקף גדול יותר, בהשוואה להתחלת טיפול בשלב מאוחר יותר, כפי שנהוג כיום.

החוקרים מסבירים כי הם אינם טוענים כי טיפול בסטטינים בתקופת הילדות מומלץ לכולם, אלא שיש להגביר את תשומת הלב לדיאטה בריאה יותר ופעילות גופנית מגיל צעיר, שכן לאלו עשויה להיות השפעה רבה על בריאות הציבור.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשערה כי הפחתת ערכי LDL בשלב מוקדם במהלך החיים עשויה להביא לירידה גדולה יותר בסיכון למחלת לב כלילית, בהשוואה להמתנה עם מאמצי הטיפול עד לשלב מאוחר יותר. לשם כך, הם התבססו על נתונים גנטיים שנאספו אודות למעלה ממיליון משתתפים.

להערכת התועלת הקלינית של הפחתת ערכי LDL בשלב מוקדם במהלך החיים, הם התבססו על תשעה פולימורפיזם SNP (Single Nucleotide Polymorphism) משישה גנים הקשורים בערכי LDL נמוכים יותר, כסמן המסייע לטיפול להפחתת ערכי LDL המתחיל לאחר הלידה.

מאחר שכל אחד מאותם SNP מוקצה באופן אקראי בעת ההפריה,ירושה של אחד מהפולימורפיזם הללו דומה לחלוקה אקראית לטיפול להפחתת ערכי LDL המתחיל לאחר הלידה.

מהתוצאות עולה כי כל אחד מאותם תשעה פולימורפיזם לווה בירידה עקבית של 54% בסיכון ליעד הסיום העיקרי, שהוגדר כמדד משולב של תמותה קרדיווסקולארית, אוטם לבבי ורה-וסקולריזציה כלילית, עבור כל ירידה של 1 מ”מול לליטר (38.7 מ”ג לד”ל בחשיפה במהלך החיים לערכי LDL.

לשם השוואה, מנתוני ממטה-אנליזה להערכת טיפול בסטטינים עלה כי הפחתת ערכי LDL ב-1 מ”מול לליטר עם טיפול בסטטינים בשלב מאוחר יותר במהלך החיים מובילה לירידה של 24% באותו יעד סיום. להשגת ירידה של 54% עם טיפול בסטטינים בגיל מבוגר יותר, יש להפחית את ערכי LDL ב-3 מ”מול לליטר.

לפיכך, החוקרים מסכמים וכותבים כי חשיפה ממושכת לערכי LDL נמוכים יותר, החל מתקופת הילדות, מלווה בעליה של פי שלוש בתועלת הקלינית עם ירידה של כל יחידת LDL, בהשוואה לטיפול בסטטינים המתחיל בשלב מאוחר יותר במהלך החיים.

מהערכת הנתונים עולה כי ככל הנראה התועלת הקלינית המוגברת בעקבות הפחתת ערכי LDL מגיל צעיר אינה-תלויה במנגנונים המובילים לירידה בערכי LDL. המשמעות היא כי דיאטה ופעילות גופנית ככל הנראה יעילות כמו סטטינים או טיפולים תרופתיים אחרים להפחתת הסיכון למחלת לב כלילית, כאשר מתחילים בשלב מוקדם במהלך החיים.

מתוך כנס מטעם ה-American College of Cardiology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה