סטודנטים

מה בין צריכת שומן טראנס בדיאטה ובין התנהגות אגרסיבית? (PLoS ONE)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת PLoS One עולה קשר בין צריכת חומצות שומן טראנס בתזונה ובין התנהגות אגרסיבית ואי-שקט.

מחקר החתך כלל 945 מבוגרים ומספק את העדות הראשונה לקשר בין צריכת שומן טראנס ובין התנהגות שלילית המשפיעה על אחרים, החל מחוסר סובלנות ועד להתנהגות אגרסיבית גלויה.

החוקרים מציינים כי מספר מחקרים בעבר מצאו קשר בין צריכת חומצת שומן אומגה-שלוש ובין הפחתת אימפולסיביות וההתנגדות לאחרים, ויש עדויות כי שומן טראנס משפיע לרעה על היכולת ליצור חומצות שומן אומגה-שלוש ארוכות-שרשרת להן יתרון מבחינת המוח.

החוקרים התבססו על הנתונים התזונתיים והערכות ההתנהגות במטרה לבחון את הקשר בין צריכה תזונתית של חומצות שומן טראנס ובין התנהגות אגרסיבית ואי-שקט.

המשתתפים שנבדקו בין השנים 1999-2004, לא נטלו טיפול בתרופות נגד שומנים בדם וערכי כולסטרול מסוג LDL לא היו קיצוניים, הם לא סבלו מסוכרת, HIV, מחלה ממארת או מחלת לב. הגיל הממוצע של המשתתפים היה 57 שנים, 68% היו גברים. הצריכה היומית הממוצעת של שומן טראנס הייתה 3.49 גרם.

החוקרים אספו נתונים תזונתיים באמצעות שאלוני תזונה; הם אספו מידע אודות ההתנהגות ומעשים אגרסיביים כלפי עצמם, אחרים וחפצים, באמצעות כלים מתוקננים, כולל מדד OASMa (Overt Aggression Scale Modified Aggression subscale), LHA (Life History of Aggression), CTS (Conflict Tactics Scale), חוסר-סבלנות ואי-שקט.

מהתוצאות עולה כי במשתתפים שצרכו כמות גבוהה יותר של שומן טראנס בדיאטה, כל אחד מהמדדים הללו היה גבוה יותר. הממצאים היו נכונים הן בגברים והן בנשים, בכל קבוצות, הגיל, באלו מתחת לגיל 40, בגילאי 40-60 ובאלו מעל גיל 60, הן בלבנים והן בבני מיעוטים. למעשה, הקשר היה עקבי יותר מגורמים מנבאים אחרים להתנהגות אגרסיבית, שכללו מין זכר, גיל צעיר וצריכת אלכוהול.

PLoS ONE. Published online March 5, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה