סטודנטים

האם יש נטייה להפריז ביעילות של תרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות? (PLoS Medicine)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת PLoS Medicine עולה כי תרופות אנטי-פסיכוטיות מדור שני המשמשות לטיפול בסכיזופרניה והפרעה סכיזואפקטיבית אינן יעילות כפי שנוטים להאמין, והמקור להבדל בין היעילות המשוערת והאמיתית הוא בהטיית פרסום.

לדברי החוקרים, לרפואה מבוססת-ראיות יש ערך התלוי בשלמות העדויות הזמינות והעדר הטיות. הטיות פרסום מסכנות את מהימנות רפואה מבוססת-ראיות, ויש עדויות כי מדובר בבעיה נרחבת.

במחקר קודם החוקרים בחנו את המחקרים הקליניים הרשומים במאגר מנהל התרופות והמזון האמריקאי להערכת נוגדי-דיכאון ומצאו הטייה לטובת פרסום תוצאות חיוביות. כעת, הם בחנו את המצב בנוגע לתרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות.

החוקרים זיהו 24 מחקרים לאחר-שיווק הרשומים במנהל התרופות והמזון האמריקאי להערכת שמונה תרופות לטיפול בסכיזופרניה והפרעות סכיזואפקטיביות: Aripiprazole (Abilify), Iloperidone (Fanapt), Olanzapne (זיפרקסה), Paliperidone (אינווגה), Quetiapine (סרוקוול), Risperidone (ריספרדל), Risperidone LAI (ריספרדל קונסטה) ו-Ziprasidone (גאודון).

הם השוו את תוצאות מחקרים אלו חיוביות או שליליות בהתאם ל-FDA עם התוצאות שפורסמו בכתבי עת רפואיים.

החוקרים מדווחים כי 4 (17%) מבין 24 המחקרים הרשומים ב-FDA לא פורסמו מעולם, ואלו כללו 872 חולים עם נתונים שלא פורסמו. כל המחקרים שלא פורסמו העלו תוצאות שליליות; 3 לא הצליחו להוכיח כי תרופת המחקר הייתה עדיפה על פלסבו ואחד מצא כי התרופה הייתה נחותה משמעותית בהשוואה לתרופה פעילה מקבילה.

מבין 20 המחקרים שפורסמו, 15 הוגדרו כחיוביים. חמשת המחקרים שלא היו חיוביים, לפי ה-FDA , הצביעו על עדות מסוימת להטיית דיווח; נחיתות של תרופת המחקר בהשוואה לתרופה לא תוארה במאמרים בעיתונות אך הייתה ברורה במסמכים ברשות ה-FDA.

עם זאת ממטה-אנליזה של הנתונים בנושא עולה כי הקשר בין תוצאות המחקר ומצב הפרסום לא היה מובהק סטטיסטית.  במחקרים שפורסמו זוהתה אינפלציה מתונה של 8% בגודל ההשפעה במאמרים בעיתונות בשל הטיית פרסום (בהשוואה לאינפלציה של 32% שתוארה במחקר הקודם בנושא נוגדי-דיכאון). עם זאת, בתוך מאגר הנתונים של ה-FDA, גודל ההשפעה הממוצע במחקרים שפורסמו היה משמעותי כמעט כפול מזה של מחקרים שלא פורסמו (0.47 לעומת 0.23).

היקף הטיית הפרסום בנושא תרופות אנטי-פסיכוטיות היה פחות משמעותי מזה שתואר בעבר עם נוגדי-דיכאון, ככל הנראה מאחר שלתרופות אנטי-פסיכוטיות עדיפות עקבית יותר בהשוואה לפלסבו .

למרות שהתוצאות הכוללות עם משפחת תרופות זו פחות טובות רק במעט מכפי שפורסם בספרות הרפואית, עדיין החדשות הרעות הן שחסרונות אלו אינם מוצאים דרכים לעיתונות הרפואית.

PLoS Medicine. Published online March 20, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה