סטודנטים

הפרעות במערך חלבונים וחשיבות דלקת מערכתית בחולים עם אמפיזמה ואוסטיאופורוזיס (Respiratory Research)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Respiratory Research מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן זיקה בין אמפיזמה בבדיקות הדמייה ובין ערכי BMD (Bone Mineral Density) נמוכים יותר במעשנים בהווה ובעבר עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD או Chronic Obstructive Pulmonary Disease). מהממצאים עולה כי למערך החלבונים OPG/RANK/RANKL השפעה אפשרית על אמפיזמה ואובדן עצם בחולי COPD.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אוסטיאופורוזיס הינה אחד המאפיינים הסיסטמיים של COPD. מספר מחקרים הציעו קורלציה בין פנוטיפ של אמפיזמה ובין צפיפות ירודה של המינראלים בעצם, עם זאת, המנגנונים אינם ברורים. ממחקרים מוקדמים עולה כי IL-1β, TNF-α ו-IL-6 עשויים לשחק תפקיד חשוב באתיולוגיה לאוסטיאופורוזיס ואמפיזמה. מערך OPG/RANK/RANKL הינו גורם חשוב בבקרת מטבוליזם של העצם והתפתחות אוסטיאופורוזיס בנשים לאחר-מנופאוזה.

מדגם המחקר כלל 80 גברים (מעשנים בהווה או בעבר) שהשלימו בדיקת CT של החזה, תפקודי ריאות, DEXA (Dual x-ray Absorptiometry) ושאלונים. מבין אלו, שלושים חולים עם ערכי BMD תקינים ושלושים חולים עם ערכי BMD נמוכים נבחרו באקראי להערכת רמות IL-1β, TNF-α ו-IL-6  (Flow Cytometry) ומערך OPG/RANK/RANKL (ELISA). 20 מתנדבים בריאים, תואמים בגיל, שימשו כביקורות.

בקרב שמונים המשתתפים, 36 אובחנו עם ערכי BMD תקינים וב-44 הערכים היו נמוכים. החוקרים זיהו הבדלים משמעותיים בגיל, BMI ותוצאות בדיקת ה-CT בין שתי קבוצות החולים הללו עם מחלת ריאות חסימתית כרונית. שטח LAA (Low Attenuation Area) בריאות של חולי COPD עמד בקורלציה שלילית עם צפיפות המינראלים בעצם בעמוד השדרה הגבי (p<0.0001).

רמות IL-1β היו גבוהות יותר משמעותית בחולי COPD בהשוואה לביקורות בריאות (P<0.05), אך ההבדל בין שתי קבוצות החולים עם COPD לא היה מובהק סטטיסטית. רמות IL-6 ו-TNF-α בשלוש קבוצות המחקר היו שונות באופן מובהק. רמות RANKL ויחס RANKL/OPG היו גבוהים יותר משמעותית בחולים עם COPD וערכי BMD נמוכים, בהשוואה לאלו עם ערכי BMD תקינים וביקורות תקינות, ועמדו בקורלציה שלילית עם ערכי BMD בעמוד-שדרה גבי, אך בקורלציה חיובית עם LAA.

החוקרים מסכמים וכותבים כי קיימת קורלציה בין אמפיזמה הדמייתית ובין צפיפות נמוכה יותר של המינראלים בעצם בחולים עם COPD הנוהגים לעשן או עשו כן בעבר. מהנתונים עולה השפעה סינרגיסטית אפשרית למערך החלבונים הקשור באוסטיאופורוזיס, OPG/RANK/RANKL והציטוקינים IL-1β, TNF-α ו-IL-6 על אמפיזמה ואובדן עצם בחולים עם COPD.

Respiratory Research. 2011;12(157)

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה