סטודנטים

עליה גדולה יותר במשקל במהלך ההיריון והסיכון למחלות לב ביילוד (Circulation)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Circulation מדווחים חוקרים מישראל וארצות הברית על תוצאות מחקר חדש מהן עולה קשר בין משקל האם והעלייה במשקל לפני ובמהלך ההיריון ובין גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים והשמנה.

החוקרים כותבים כי לא ידוע אם הממצאים מנבאים תוצאות פחות טובות לדור הבא, לאור מגמת העלייה בשכיחות השמנה.

פרופ’ הוכנר מהאוניברסיטה העברית מרכז רפואי הדסה בירושלים ושותפיה, חקרו 1400 מבוגרים צעירים שנולדים בירושלים והגיעו לגיל 32 שנים. הם התבססו על הנתונים מאותו מדגם במטרה להעריך את הקשר בין מדד מסת הגוף האימהי לפני ההיריון והעלייה במשקל במהלך ההיריון עם מגוון גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים ביילודים שכעת הגיעו לבגרות.

באופן בלתי תלוי בעליה במשקל במהלך ההיריון וערפלנים, קיים קשר מובהק בין ערכי BMI גבוהים יותר לפני ההיריון ובין ערכים גבוהים יותר של BMI של היילוד, כמו גם היקף מותניים, לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי ורמות אינסולין וטריגליצרידים וכן ערכי HDL נמוכים יותר.

במבוגרים לאימהות שהיו ברבעון העליון של ערכי BMI אימהי לפני ההיריון (24.6 ומעלה) מדדי BMI היו גבוהים כמעט בחמש נקודות, בהשוואה לערכי ה-BMI הממוצעים במבוגרים לאימהות עם ערכי BMI לפני ההיריון של 21 ומטה. יתרה מזאת, היקף המותניים שלהם היה גדול יותר ב-8.4 סנטימטרים, ערכי הטריגליצרידים היו גבוהים ב-1.4 מ”ג לד”ל וערכי ה-HDL היו נמוכים ב-3.8 מ”ג לד”ל.

לממצאים עשויות להיות השלכות על התערבויות להפחתת הסיכון. מניעת עודף-משקל והשמנה עשויה לצמצם את גורמי הסיכון הקרדיו-מטבוליים על-רקע חשיפה מוקדמת לסביבה המעודדת השמנה. דרושים מחקרים קליניים לבחון את הנושא.

מומחים בתחום סבורים כי מחקרים נוספים יסייעו בהבנה מעמיקה יותר של הנושא.

Circulation 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה