סטודנטים

גישה חדשה להערכת CT מסייעת בניבוי תוצאות שבץ מוחי (מתוך כנס מטעם ה-European Congress of Radiology)

במסגרת כנס מטעם ה-European Congress of Radiology הוצגו תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי טכניקת הדמיה חדשה, TI-CTA (Time Invariant Computed Tomography Angiography) עשויה לסייע בניבוי התוצאות הקליניות בחולים עם אירוע מוחי חד והעדר כלי דם קולטראלים.

החוקרים מסבירים כי מחקרים קודמים הוכיח כי כלי דם קולטראלים בבדיקת CTA סטנדרטית הינה מדד פרוגנוסטי בלתי-תלוי ומשמעותי להחלמה משבץ מוחי. עם זאת, גורמים דוגמת מעבר מאוחר של חומר ניגוד עשויים להטות את התוצאות.

החוקרים מצאו כי ניתן לשפר את תוצאות בדיקת CTA ע”י שחזורי הדמיות. שחזורי TI-CTA אינם רגישים לעיכוב במעבר חומר ניגוד והם באיכות גבוהה יותר מזו של CTA סטנדרטי.

בדיקת CTA סטנדרטית מתעדת נקודה אחת בזמן, לכן כלי דם המזוהים לאחר עיכוב במעבר חומר הניגוד אינם מזוהים עם בדיקת CTA סטנדרטית. בגישת TI-CTA ניתן להדגים את כלי הדם, במידה וקיימים. במחקר נפרד שפרסמו החוקרים הם מצאו כי טכניקת TI-CTA עדיפה על טכניקות הדמיה אחרות.

במחקר הנוכחי נכללו 40 חולים עם שבץ מוחי איסכמי או חסימה של עורק התרדמה הפנימי ו/או ה-MCA (Middle Cerebral Artery), שנכללו במאגר הנתונים של אוניברסיטת אוטרכט, ובדיקות CT היו זמינות ושימשו לשחזור הדמיות TI-CTA.

מצב כלי הדם הקולטראלים בבדיקת CTA והדמיות TI-CTA נבחן ע”י מומחים באופן בלתי-תלוי וסמוי. מצב הקולטראלים נקבע כטוב במידה וזוהו 50%, או יותר, של כלי דם קולטראלים, וגרוע במידה וזוהו פחות מ-50%.

התוצא הקליני הוגדר כטוב במידה והחולים יכלו לשוב לחיים עצמאיים, וגרוע במידה והיו תלויים בטיפול רפואי או הלכו לעולמם תוך שלושה חודשי מעקב.

מתוצאות TI-CTA עלה כי מצב הקולטארלים דורג כטוב בשכיחות הרבה יותר גבוהה מבדיקת CTA (84% לעומת 49%, p<0.05). הערך המנבא של מצב קולטארלים גרוע בבדיקת TI-CTA עמד על 100% לתוצאה שלילית, בהשוואה ל-69% עם CTA. עם זאת, מצב קולטארלים טוב בטכניקת TI-CTA ניבא תוצאות טובות ב-56% מהמקרים, זאת בהשוואה ל-64% מהמקרים עם CTA.

החוקרים הופתעו מהממצאים וכותבים כי הם מדגישים את השיפור האפשרי בבדיקות ההדמיה באמצעות טכניקת TI-CTA והחשיבות של מצב הקולטארלים בהדמיה זו. מומחים בתחום מסבירים כי המחקר שופך אור על גישה אפשרית לטיפול בשבץ מוחי, כאשר במידה וממצאים אלו יאושרו במחקרים גדולים, אזי טכניקה זו עשויה לנבא באילו מקרים טיפול להשבת זרימת הדם אינו צפוי להביא לתוצאות טובות יותר עבור החולה, ועל-כן תתכן השפעה משמעותית על משטר הטיפול במקרים אלו.

מתוך כנס מטעם ה-European Congress of Radiology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה