סטודנטים

מה בין נטילת וויטמין D ובין הסיכון לשברי מאמץ בבנות? (Arch Pediatr Adolesc Med)

בבנות שנטלו את הכמות הגדולה ביותר של וויטמין D נרשם הסיכון הנמוך ביותר לשברי מאמץ, אך צריכת מוצרי חלב לא הפחיתה את הסיכון וסידן למעשה הביא לעליה בסיכון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Archives of Pediatric & Adolescent Medicine.

שברי מאמץ, פציעת ספורט נפוצה יחסית, מופיעים כאשר הלחץ על העצם עולה על יכולתה לעמוד בכוחות אלו ולהחלים. סוג פציעות זה עלה בשכיחותו בשנים האחרונות, כאשר יותר ויותר בנות עוסקות בפעילויות ספורט בעצימות גבוהה. עם זאת, למרות שסידן ומוצרי חלב עתירי סידן מומלצים באופן שגרתי לשיפור בריאות העצם, קראו תיגר על העדויות התומכות בהמלצה זו. בנוסף, בעוד שחסר וויטמין D הוא נפוץ יחסית במתבגרים, חסרים נתונים אודות חשיבות נטילת הוויטמין, בין אם ברמות מספקות או יותר מהצריכה המומלצת, על בריאות העצם.

במטרה לבחון את הנושא לעומק, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 6712 בנות בגילאי 9-15 שנים בתחילת מחקר Growing Up Today Study. המשתתפות היו בנות לאימהות שלקחו חלק במחקר Nurse’s Health Study.

30.4% מהבנות שהשיבו לסקרים דיווחו כי הן לקחו חלק בפעילות ספורט בעצימות גבוהה (דוגמת כדורסל או כדורגל) במשך לפחות שעה ביום. בתחילת המחקר, הבנות צרכו בממוצע שתי מנות של מוצרי חלב ביום. הן נטלו סידן במינון של 1181.5 מ”ג ליום וויטמין D במינון של 376.2 IU ליום.

להשוואה, ההמלצות המקובלות בארצות הברית לבנות בגילאי 9-18 שנים עומדות על צריכת סידן במינון יומי של 1300 מ”ג וצריכת וויטמין D במינון יומי של 600 IU.

החוקרים סיווגו את הבנות לחמישונים, בהתאם לצריכה הממוצעת של וויטמין D בכל יום (107; 210; 324; 433; 663).

לאחר ניתוח רב-משתנים, יחס הסיכון לשברי מאמץ, מהשוואת החמישון העליון אל מול התחתון לצריכת וויטמין D עמד על 0.49, עדות לכך שהבנות עם הצריכה הרבה ביותר של הוויטמין היו בסיכון נמוך במחצית לשברי מאמץ, בהשוואה לבנות שצרכו את הכמות הקטנה ביותר של הוויטמין.

בקרב בנות שעסקו בפעילות גופנית בעצימות-גבוהה במשך למעלה משעה ביום, הקשר היה אף בולט יותר (יחס סיכון של 0.48, p=0.04).

החוקרים סיווגו את הבנות לחמישונים גם לפי צריכת הסידן הממוצעת בכל יום (541; 825; 1111; 1398 ו-1891).

בקרב הבנות הפעילות ביותר, אלו שצרכו את המינון הגבוה ביותר של סידן היו בסיכון גבוה יותר לשברי מאמץ (יחס סיכון של 2.14). ממצאים אלו דורשים מחקרים נוספים בנושא.

החוקרים גם סיווגו את הבנות בהתאם לצריכת מוצרי החלב היומית, אך לא מצאו קשר עם הסיכון לשברים, גם בקרב הבנות הפעילות ביותר (יחס סיכון של 1.15).

לסיכום, הממצאים תומכים בהמלצות העדכניות מטעם ה-Institute of Medicine להעלאת המינון היומי המומלץ של וויטמין D במתבגרים, מ-400 IU ליום ל-600 IU ליום.

Arch Pediatr Adolesc Med. Published online March 5, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה