סטודנטים

האם הריונות מרובים מפחיתים את הסיכון לטרשת נפוצה? (Neurology)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Neurology עולה כי בנשים לאחר הריונות מרובים קיים סיכון מופחת להופעת אירוע דה-מייליניטאבי ראשון.

החוקרים מצאו כי בנשים שהרו פעמיים, או יותר, חלה ירידה של פי ארבע בסיכון להתפתחות תסמינים. יתרה מזאת, בנשים עם חמישה הריונות ומעלה, הסיכון להתפתחות טרשת נפוצה היה קטן פי 12 בהשוואה לאלו שמעולם לא ילדו בעבר.במחקר הנוכחי, הסיכון היה נמוך יותר עם כל הריון נוסף והתועלת הייתה קבועה.

באמצעות מבנה מקרה-ביקורת, החוקרים סקרו את המידע אודות 282 גברים ונשים מאוסטרליה, בין הגילאים 18-59 שנים, עם אבחנה קלינית ראשונה של דה-מייאלינציה של מערכת העצבים המרכזית, והשוו חולים אלו אל מול 542 נבדקים ללא תסמינים.

לאחר מכן, הם חישבו את מספר ההריונות שהגיעו לפחות לגיל של עשרים שבועות הריון, ואת מספר לידות החי. בגברים, עם תיעדו את מספר הילדים שנולדו.

החוקרים מצאו כי בנשים עם מספר לידות גדול יותר נרשם סיכון נמוך יותר לאירוע דה-מייליניטאבי ראשון. יחס הסיכויים המתוקן היה 0.51 לכל לידה. ההשפעה המגנה שתוארה זוהתה גם בנשים עם מספר ילדים קטן יותר (p<0.001). לא נמצא קשר בין מספר הילדים ובין הסיכון לתסמינים בגברים.

ממצאי המחקר אינם עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים, שלא הצליחו להדגים כל קשר בין הריונות ובין טרשת נפוצה. עם זאת, הם דומים לשני מחקרי עוקבה אחרים.

מספר מגנונים אפשריים אחראיים להשפעה המגנה של הריונות על טרשת נפוצה. מנגנונים קצרי-טווח כוללים את הירידה בביטוי גנים דלקתיים, המבוטאים ביתר באופן לא-תקין בחולים עם טרשת נפוצה, העלייה בהפרשות של ציטוקינים בעלי תועלת והדיכוי של פעילות תאי T ציטוטוקסיים ספציפיים לנגיף EBV (Epstein Barr Virus). רמות אסטרוגן הוצעו גם הן כבעלות תועלת. בנוסף, החוקרים מעלים אפשרות כי מעבר של תאי העובר למחזור הדם האימהי משחק תפקיד חשוב.

Neurology. 2012;78:867-874

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה