סטודנטים

קירור חיצוני משפר את תוצאות הטיפול בחולים עם אלח-דם (Am J Respir Crit Care Med)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine מדווחים חוקרים כי איזון חום גוף באמצעות קירור חיצוני מביא לירידה בשיעורי התמותה המוקדמת והצורך בתמיכת וזופרסורים בחולים עם הלם ספטי. עם זאת, ההשפעה ארוכת הטווח של קירור חיצוני אינה-ברורה.

המחקר הרב-מרכזי כלל 200 מבוגרים עם חום והלם ספטי (70% עם דלקת ריאות), שהיו מורדמים ומונשמים, תחת טיפול בוזופרסורים. החולים חולקו באקאי לטיפול באמצעי קירור חיצוני במהלך 48 שעות (101 חולים) לשמירה על חום גוף תקין (36.5-37.5 מעלות צלזיוס) או לקבוצת ביקורת (99 חולים). בשתי הקבוצות מינון הטיפול בוזופרסורים הותאם לשמירה על לחץ עורקי ממוצע של 65 מ”מ כספית ומעלה.

התוצא העיקרי היה אחוז החולים עם ירידה של 50% במינון הוזופרסורים מתחילת המחקר ועד לתום 48 שעות המחקר.

החוקרים מדווחים כי טמפרטורת הליבה של הגוף הייתה נמוכה משמעותית בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת, לאורך כל תקופת המחקר. עם זאת, למרות שלאחר 12 שעות שיעור המקרים בהם הופחת מינון הוזופרסורים במחצית היה גבוה יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות (54% לעומת 20%, P<0.001), ההבדל לא היה עוד מובהק סטטיסטית לאחר 48 שעות (72% לעומת 61%, p<0.001).

נסיגה של ההלם הייתה נפוצה יותר משמעותית בקבוצת ההתערבות (87% לעומת 72%, p=0.021), והסיכון לתמותה לאחר 14 ימים היה נמוך יותר (19% לעומת 34%, p=0.013). עם זאת, ההבדל בתמותה בין הקבוצות לא נותר מובהק סטטיסטית בעת השחרור מיחידת טיפול נמרץ או מבית החולים, ממצא העשוי להעיד על תופעות לוואי מאוחרות של קירור.

עדיין קיימת מחלוקת בנוגע לתועלת ולסיכונים של בקרת חום הגוף בחולים עם אלח-דם חמור.

ההשפעות הפיזיולוגיות בטווח הזמן הקצר של בקרת חום כוללות ירידה בתפוקת הלב ובצריכת החמצן ועליה בטונוס הוסקולארי ובפינוי לקטאט. עם זאת, חום עשוי לשפר את מנגנוני ההגנה של הגוף ולהגדיל את שיעורי ההישרדות ועשוי לעכב את גדילת הפתוגנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולה כי בקרת חום באמצעות קירור חיצוני בחולים מורדמים עם הלם ספטי הינה גישה בטוחה, המפחיתה את הדרישות לטיפול בוזופרסורים ואת שיעורי התמותה המוקדמת. עם זאת, המחקר לא נועד לבחון את שיעורי ההישרדות, ולא היה בעל עוצמה סטטיסטית מספקת, ועל-כן לא ניתן להסיק מסקנות חד-משמעיות בנוגע לתמותה.

Am J Respir Crit Care Med. Published online February 17, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה