סטודנטים

מה בין מטפורמין ובין הסיכון לתמותה על-רקע מחלות ממאירות? (Diabetes Care)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת פברואר של כתב העת Diabetes Care עולה כי בחולי סוכרת הנוטלים טיפול במטפורמין, המפתחים גידולים סולידיים, התוצאות טובות יותר בהשוואה לאלו המפתחים מחלות ממאירות ללא סוכרת. עם זאת, ההפך הוא הנכון בקרב חולים המטופלים בסולפוניל-אוריאה או אינסולין.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים הדגימו ירידה בסיכון לממאירויות ולתמותה על-רקע מחלות ממאירות בחולים עם סוכרת מסוג 2, הנוטלים מטפורמין, בהשוואה לאלו הנוטלים תרופות אחרות. מטפורמין משמש כיום כטיפול נפוץ בחולים עם סוכרת מסוג 2, ורופאים רבים שוקלים את מתן הטיפול בחולים ללא-סוכרת, כתוספת לטיפול במחלות ממאירות.

במטרה לבחון את ההשפעה של התרופה על הפרוגנוזה של מחלות ממאירות, החוקרים אספו נתונים אודות למעלה מ-112,000 חולים מ-350 מרפאות בבריטניה. 7.5% מהמשתתפים סבלו מסוכרת מסוג 2; כולם פיתחו ממאירות ראשונה לאחר ינואר 1990 והיו במעקב עד דצמבר 2009.

חציון ההישרדות עמד על 6.8 שנים וההישרדות הממוצעת עמדה על 9.3 שנים. בחולי סוכרת נרשם סיכון לא-מתוקנן גבוה יותר לתמותה, בהשוואה לחולים ללא-סוכרת (יחס סיכון של 1.24), אך ההבדל קטן, אם כי נותר משמעותי, לאחר תקנון להרגלי עישון, גיל,  מין, מדד Charlson ושנת אבחנת הממאירות (יחס סיכון של 1.1).

מניתוח הנתונים עלה כי שיעורי התמותה היו גבוהים יותר משמעותית בחולי סוכרת עם סרטן שד או ערמונית (יחס סיכון של 1.32 ו-1.19, בהתאמה), בהשוואה לחולים ללא-סוכרת; עם זאת, סוכרת לוותה בשיעורי הישרדות טובים יותר בחולים עם סרטן ריאות (יחס סיכון של 0.84).

שיעורי התמותה הכוללים היו נמוכים ב-15% בחולים שנטלו טיפול מונותרפי במטפורמין למשך לפחות 90 ימים לפני אבחנת הממאירות, בהשוואה לחולים ללא סוכרת.

טיפול מונותרפי בסולפוניל-אוריאה או אינסולין לווה בעליה של 13% בסיכון לתמותה, בהשוואה לחולים ללא-סוכרת, בעוד שלטיפול משולב לא הייתה השפעה משמעותית על שיעורי התמותה.

ממצאים אלו מצטרפים לגוף העדויות לפיו למטפורמין עשויה להיות תועלת אפשרית במניעה ו/או טיפול בחלק מהגידולים הממאירים. התצפית המשמעותית ביותר הינה כי בחולי סוכרת המטופלים במטפורמין נרשמו שיעורי תמותה נמוכים יותר, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, ומכאן עולה האפשרות כי מטפורמין עשוי לשחק תפקיד במניעה וטיפול במחלות ממאירות.

Diabetes Care 35;299-304, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה