סטודנטים

הבדלים במבנה המוח עשויים לסייע בהערכת הסיכון לאוטיזם בתינוקות (American Journal of Psychiatry)

ממחקר הדמייתי חדש, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת American Journal of Psychiatry, עולה כי שינויים בהתפתחות המוח בשלב מוקדם בתינוקות עשויים לנבא את הסיכון להפרעות מהספקטרום האוטיסטי.

לדברי החוקרים, ממחקרים פרוספקטיביים בתינוקות בסיכון גבוה עולה כי תסמינים מוקדמים של אוטיזם מופיעים לרוב לקראת סוף השנה הראשונה או תחילת השנה השנייה לחיים, לאחר תקופה של התפתחות די טיפוסית. החוקרים ביקשו לבחון באופן פרוספקטיבי את ארגון מסילות הסיבים של החומר הלבן בגילאי 6-24 חודשים בתינוקות בסיכון-גבוה שפיתחו הפרעות מהספקטרום האוטיסטי עד לגיל 24 חודשים.

מדגם המחקר כלל 92 אחאים של תינוקות בסיכון-גבוה ממחקר הדמייתי להערכת אוטיזם. כל המשתתפים עברו בדיקות DTI (Diffusion Tensor Imaging) בגיל שישה חודשים והערכה התנהגותית בגיל 24 חודשים; מרביתם תרמו נתונים הדמייתיים נוספים בגילאי 12 ו/או 24 חודשים.

לאחר 24 חודשים, 28 תינוקות ענו על הקריטריונים להגדרת הפרעות מהספקטרום האוטיסטי ו-64 תינוקות לא ענו על הקריטריונים הללו.

החוקרים מדווחים על שינויים משמעותיים באנאיזוטרופיה חלקית (Fractional Anisotropy) ב-12 מבין 15 מסילות סיבים בין תינוקות שפיתחו הפרעות מהספקטרום האוטיסטי ובין אלו שלא פיתחו את ההפרעות הללו. התפתחות של מרבית מסילות הסיבים בתינוקות עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי התאפיינו בערכים גבוהים יותר של אנאיזוטרופיה חלקית לאחר שישה חודשים ולאחר מכן שינוי איטי יותר במשך הזמן בהשוואה לתינוקות ללא הפרעות מהספקטרום האוטיסטי. כך, עד גיל 24 חודשים, באלו עם הפרעות מהספקטרום האוטיסטי נרשמו ערכים נמוכים יותר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהתוצאות עולה כי התפתחות אבנורמלית של מסלולים בחומר הלבן עשויים להופיע לפני ביטויי התסמינים של אוטיזם בשנה הראשונה לחיים. דרושים נתונים אורכיים במטרה לאפיין טוב יותר את השינויים במוח ובהתנהגות בבסיס ההפרעה הנוירו-התפתחותית.

AJP in Advance. Published online February 17, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה