סטודנטים

הנחיות קליניות יעילות בטיפול בדלקת ריאות הנרכשת בקהילה (Pediatrics)

השימוש בהנחיות קליניות לטיפול בדלקת ריאות הנרכשת בקהילה הביא לעליה בטיפול באמפיצילין, שהינה תרופה הולמת לשימוש קו-ראשון בילדים בריאים בדרך-כלל, שאושפזו לבתי-חולים בשל דלקת ריאות ללא-סיבוכים, כך עולה מתוצאות מחקר רטרוספקטיבי שפורסמו בכתב העת Pediatrics.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דלקת ריאות הנרכשת בקהילה הינה מחלה נפוצה בילדים, הנובעת לרוב מזיהום בחיידק Streptococcus pneumoniae. כיום יש הנחיות קלינית לטיפול בדלקת ריאות הנרכשת בקהילה, הממליצות על מתן אמפיצילין כטיפול אמפירי בילדים המאושפזים עם דלקת ריאות, הנרכשת בקהילה, ללא-סיבוכים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להעריך את ההשפעות של יישום ההנחיות הקליניות המעשיות לטיפול אנטיביוטי בילדים המאושפזים עקב דלקת ריאות הנרכשת בקהילה. מדגם המחקר כלל חולים שאושפזו בין 8 ביולי, 2007, ועד 9 ביולי, 2009, ושוחררו עם אבחנה של דלקת ריאות. מדובר בתקופת זמן שראשיתה 12 חודשים לפני פרסום ההנחיות לטיפול וסופה 12 חודשים לאחר פרסום ההנחיות.

מבין 1033 המשתתפים שנכללו בסקירה הסופית, 530 (51%) אושפזו לפני יישום ההנחיות ו-503 (49%) לאחר יישום ההנחיות. הטיפול האנטיביוטי הנפוץ ביותר בשימוש לפני יישום ההנחיות הקליניות היה צפטריאקסון (72%), ולאחריו אמפיצילין (13%); אמפיצילין היה הטיפול הנפוץ ביותר לאחר יישום ההנחיות הקליניות (63%).

ההשפעה של ההנחיות הקליניות לוותה בעליה של 34% בשימוש באמפיצילין, והשפעה משולבת של ההנחיות עם תכנית ASP (Antimicrobial Stewardship Program) לוותה בעליה של 12% בשימוש באמוקסיצילין בעת השחרור מבית החולים וירידה של 16% בשימוש ב-Cefdinir ואוגמנטין (p<0.001). במהלך שתי תקופות המחקר, שיעורי כשלון הטיפול היו נמוכים (1.5% לפני יישום ההנחיות ו-1% לאחר מכן).

ההנחיות הובילו לעליה בשימוש באמפיצילין בילדים שאושפזו בשל דלקת ריאת הנרכשת בקהילה. בנוסף, בשחרור ניתנה המלצה לטיפול בתרופות פחות רחבות-טווח. שיעור הסיבוכים היה נמוך, עדות לכך שאמפיצילין הינה אפשרות הולמת לטיפול קו-ראשון בילדים בריאים, המאושפזים בשל דלקת ריאות הנרכשת בקהילה, ללא-סיבוכים.

עם זאת, ההיענות להמלצות אחרות בקווים המנחים נמוכה יותר. לדוגמא, למרות המלצות לנטילת תרביות דם מכל הילדים המאושפזים, לא חל שינוי בשיעור זה לפני ואחרי יישום ההנחיות הקליניות (56% לעומת 54%, p=0.4).

Pediatrics. Published online February 20, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה