סטודנטים

ניבוי הידרדרות קוגניטיבית ומחלת אלצהיימר באמצעות בדיקת PET של המוח (Arch Neurol.)

מוח גירוי חשמלי

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Archives of Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש בן שנתיים מהן עולה כי במבוגרים עם הפרעה קוגניטיבית מינימאלית, עליה בקליטת FDDNP [18F] בבדיקת PET (Positron Emission Tomography) עומדת בקורלציה עם התקדמות המחלה ומנבאת התפתחות מחלת אלצהיימר.

החוקרים כותבים כי נראה כי בדיקה זו מסייעת בזיהוי מוקדם של שינויים המתאימים למחלת אלצהיימר, עוד בטרם הופעת תסמינים, ועשויה לסייע במעקב אחר השינויים המוחיים בשלב מוקדם מאוד במהלך המחלה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם קליטת FDDNP [18F] (2-(1-{6-[(2-fluorine 18labeled fluoroethyl)methylamino]-2-napthyl}ethylidene) malononitrile) באזורים שונים במוח בנבדקים ללא דמנציה מנבאת שינויים קוגניטיביים בעתיד.

החוקרים ערכו מחקר בן שנתיים שכלל 43 מתנדבים בגיל ממוצע של 62 שנים, כולל 21 משתתפים עם ליקוי קוגניטיבי קל (Mild Cognitive Decline) ו-22 משתתפים עם הזדקנות תקינה. הם ערכו בדיקות PET עם FDDNP [18F] להערכת הקליטה באזורים שונים במוח, וכן השלימו סדרת בדיקות נוירו-פסיכולוגיות להערכת חמישה תחומים קוגניטיביים , כולל זיכרון, שפה, קשב, תפקוד ניהולי ותפיסה מרחבית.

בכלל המשתתפים במחקר (אלו עם ליקוי קוגניטיבי קל ואלו עם הזדקנות תקינה), עליה בקליטה באונה הפרונטאלית, ב-Posterior Cingulate ובקליטה הכוללת במוח עמדה בקורלציה עם התקדמות ההידרדרות הקוגניטיבית (p=0.03-0.01) לאחר שנתיים. יתרה מזאת, ערכי בסיס גבוהים יותר של FDDNP [18F] לוו בהידרדרות עתידית במרבית התחומים הקוגניטיביים, כולל שפה, קשב, תפקוד ניהולי ותפיסה מרחבית (p=0.05-0.002).

בקבוצת החולים עם ליקוי קוגניטיבי קל, לקליטת FDDNP [18F] באונה הפרונטלית והפריאטלית הערך האבחנתי הגבוה ביותר בזיהוי אלו הצפויים להתקדם למחלת אלצהיימר לאחר שנתיים, עם שטח מתחת לעקומת ROC (Receiver Operating Curve) של 0.88, בהשוואה ל-0.68 עם קליטה באונה המדיאלית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי דפוסי קליטת FDDNP [18F] בבדיקת PET עולים בקנה אחד עם דפוסים נוירו-פתולוגיים של הצטברות רבדים וסבכים (Plaques & Tangles) במוח, עם התפשטות מהאונה המדיאלית לאזורים אחרים עם התקדמות המחלה. מאחר שדפוסי הקליטה מנבאים הידרדרות קוגניטיבית, עם החמרה עם הזמן בהתאם להידרדרות הקוגניטיבית, בדיקת PET עם FDDNP [18F] עשויה לסייע בזיהוי נבדקים בסיכון להידרדרות קוגניטיבית ובמעקב אחר התועלת של התערבויות חדשות שנועדו למנוע או לדחות הידרדרות נוירולוגית וקוגניטיבית.

Arch Neurol. 2012;69:215-222

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה