סטודנטים

מערכת בקרת מרשמים מתקדמת (PINCER) יעילה בהפחתת טעויות במתן תרופות בקהילה (LANCET)

ע”פ מחקר המתפרסם במהדורת ה-ON-LINE של ה-LANCET , טכנולוגית מידע התערבותי לרוקחים (pharmacist-led information technology intervention -PINCER) היא שיטה אפקטיבית להפחתת מגוון של טעויות במתן תרופות במסגרת רפואת קהילה עם תשתית של תיקים רפואים ממוחשבים.

המחברים מסבירים כי טעויות במתן תרופות בטיפול הראשוני בקהילה נפוצות והן קשורות לסיכון נכבד לפגיעה במטופלים. מטרת המחקר הייתה להעריך אם שימוש ב-PINCER יהיה אפקטיבי יותר מאשר משוב ממוחשב פשוט בהפחתת מס’ המטופלים בסיכון לקבלת תרופות שגויות ו/או בדיקות דם למשך 6 חודשים מתחילת ההתערבות.

נבחנו 72 מרפאות כלליות באנגליה עם היקף כולל של כ-480,000 מטופלים אשר חולקו באופן רנדומלי למעקב תחת מערכת המספקת משוב פשוט לגבי סיכון של מטופל בעת שמקבל מירשם, או באמצעות מערכת PINCER , עם כ-2000 מטופלים בקבוצת הבקרה וכ-1850 בקבוצת ה-PINCER שכללה מערכת של משוב, סיוע לימודי, רוקחים, חוקרים, וסטטיסטיקאים.

יעדי המחקר המרכזיים היו שיעורי המטופלים במהלך 6 חודשים לאחר תחילת ההתערבות אשר חוו אחד מתוך שלושה הטעויות הקליניות המשמעותיות הבאות בטיפול:


  •   מתן NSAIDS לאלה עם הסטוריה של כיב פפטי ללא טיפול משלים עם PPI

  • מתן חוסמי בטא למטופלים עם הסטוריה של אסתמה

  • מתן חוסמי ACE או משתני לולאה למטופלים מעל גיל 75 ללא הערכת אוראה ואלקטרוליטים ב-15 החודשים הקודמים.

המחקר גם ביצע הערכה כלכלית על בסיס המחיר הכלכלי של כל שגיאה.

נמצא שבמהלך 6 חודשי מעקב המטופלים עם הסטוריה של כיב פפטי בקבוצת ה- PINCER היו בסיכון מובהק נמוך יותר לקבלת מרשמי NSAID ללא הגנה של PPI מאשר קבוצת הביקורת, עם יחס סיכון של 0.58 . כך גם לגבי חולים עם היסטוריה של אסתמה לגבי קבלת חוסמי בטא (יחס סיכון מובהק של 0.73) , וכן מטופלים ללא בדיקת אוריאה לקבלת חוסמי ACE או משתני לולאה (יחס סיכון מובהק של 0.51) .

בנוסף נמצא שה-PINCER היה בסבירות של 95% להשיג יחס עלות/תועלת נמוך מהסף שהוגדר של 75 ליש”ט לטעות שנמנעה בתוך 6 חודשים.

החוקרים מסכמים שבגלל הצורך החשוב להפחית טעויות רפואיות, נראה שה-PINCER מציע שיטה להפחתת מגוון של טעויות במסגרת רפואת הקהילה. התנאי המקדים לשימוש ב-PINCER הוא תיקים רפואיים ממוחשבים. ההתערבות של PINCER מתאימה לאימוץ במס’ גדול והולך של מדינות שבהן הרשומות הרפואיות ממוחשבות, ושתפקיד הרוקחים הוא לנטר באופן פעיל את המירשמים.

The Lancet, published early online on 21 February 2012

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה