סטודנטים

ההשפעות של וויטמין D במהלך ההיריון על כישורי השפה של ילדים (Pediatrics)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pediatrics עולה כי לרמות וויטמין D של האם במהלך ההיריון השפעה על ההתפתחות הנוירו-קוגניטיבית של היילוד. מהממצאים עולה כי בנשים הרות עם רמות לא-מספקות של וויטמין D (46 ננומול לליטר ומטה) עליה של כמעט פי שתיים בסיכון ללידת ילד עם קשיי שפה, בהשוואה לנשים הרות עם רמות וויטמין D של לעמל 70 ננומול לליטר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רמות לא-מספקות של וויטמין D במהלך ההיריון מקשורות במספר סיבוכים ביילוד, כולל הפרעה בגדילת העובר, עצמות לשות ואסתמה בילדות. עם זאת, לא ידוע רבות אודות הקשר בין רמות וויטמין D באם ובין ההתפתחות הנוירו-קוגניטיבית של היילוד.

המחקר היחיד שבחן את ההשפעות על ההתנהגות של היילוד לא הדגים כל השפעה לרמות לא-מספקות של וויטמין D. עם זאת, מדובר במחקר קטן, שהיה מוגבל ביכולתו לבחון את הנושא.

במחקר הנוכחי החוקרים בחנו מספר גבוה יותר מכפליים של נשים הרות, בהשוואה למחקר הקודם. מהמחקר עולה קשר בין רמות לא-מספקות של וויטמין D ובין הפרעות שפה בצאצא.

החוקרים מדדו את רמות 25(OH)-Vitamin D לאחר 18 שבועות הריון ב-743 נשים לבנות מאוסטרליה, וקיבצו אותן לארבע רבעונים: עד 46 ננומול לליטר, 47-59 ננומול לליטר, 60-71 ננומול לליטר ומעל 72 ננומול לליטר. רבעונים אלו מקבילים לאלו המקובלים במדינות מערביות.

המחקר כל 743 צאצאים והחוקרים העריכו את ההתפתחות ההתנהגותית והרגשית בגילאי 2, 5, 8, 10, 14 ו-17 שנים, באמצעות Child Behavior Checklist. מספר הילדים שנבדקו בכל נקודת זמן נע בין 412 ל-652. כישורי השפה נבחנו בגיל חמש שנים (534 משתתפים) ובגיל עשר שנים (474 ילדים) באמצעות Peabody Picture Vocabulary Test.

החוקרים כותבים כי לא הצליחו למצוא כל קשר מובהק בין רמות וויטמין D בדם האם ובין בעיות התנהגותיות או רגשיות בצאצא בכל גיל. עם זאת, הם מצאו קשר משמעותי בין רבעוני רמות וויטמין D ובין ליקויי שפה בילדים בגילאי 5 ו-10 שנים.

לאחר תקנון למשתנים שונים, כולל עונת דגימת הדם האימהי, החוקרים מדווחים על קשר בין רמות לא-מספקות של וויטמין D (רבעון ראשון) לאחר 18 שבועות הריון ובין עליה של כמעט פי שתיים בסיכון לליקויי שפה משמעותיים בצאצא.

החוקרים מציעים הסבר לממצאים, לפיו רמות לא-מספקות של וויטמין D במהלך ההיריון משפיעות על ההתפתחות התקינה של המוח. לוויטמין D מספר תפקידים ביולוגיים בעלי חשיבות להתפתחות הנוירולוגית.

Pediatrics. Published online February 13, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה