סטודנטים

האם דיאטה ים-תיכונית מספקת הגנה מפני מחלות כלי דם קטנים במוח? (Arch Neurol)

ממחקר חדש מניו-יורק שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Archives of Neurology עולה כי דיאטה עתירה בירקות, דגנים, פירות ושמן זית ודלה בחלב, בשר אדום ובשר מעובד עשויה להפחית את נפח אזורי חומר לבן בעלי עצימות גבוהה. לאור זאת, החוקרים כותבים כי דיאטה זו עשויה לספק הגנה מפני מחלות של כלי דם קטנים במוח.

מדגם המחקר כלל 966 משתתפים שהשיבו לשאלוני תזונה, עם מדד שנע בטווח בין 0-9 להערכת דמיון דפוסי התזונה לדיאטה ים-תיכונית. באמצעות בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית העריכו החוקרים את נפח אזורי חומר לבן בעלי עצימות גבוהה במוח.

החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי לבחינת הקשר בין מדד דיאטה ים-תיכונית ובין נפח אזורי חומר לבן בעלי עצימות גבוהה כאחוז מכלל נפח הגולגולת, תוך תקנון לגורמים סוציו-דמוגרפיים וגורמי סיכון וסקולאריים.

החוקרים מצאו כי עבור כל עליה של נקודה אחת במדד דיאטה ים-תיכונית נרשמה ירידה בסדר גודל לוגריתמי בנפח אזורי החומר הלבן בעצימות גבוהה (P=0.01).

בנשים תועדו מדדי דיאטה ים-תיכונית נמוכים יותר מבגברים. משתתפים שדיווחו על דרגת פעילות גופנית בינונית עד גבוהה דיווחו בשכיחות גבוהה יותר של הרגלי תזונה בריאים. באלו עם מדדים של 6 ומעלה נרשמו גם מדדי מסת גוף נמוכים יותר.

הקשר לא היה תלוי בגורמי סיכון וסקולאריים או במאפיינים סוציו-דמוגרפים, כולל פעילות גופנית, עישון, רמות שומנים בדם, יתר לחץ דם, סוכרת, או היסטוריה של מחלת לב ומדד מסת גוף.

המרכיב היחיד במדד דיאטה ים תיכונית שניבא באופן בלתי-תלוי את נפח אזורי חומר לבן בעלי עצימות גבוהה היה היחס בין שומן חד-בלתי רווי ובין שומן רווי (p=0.001).

החוקרים לא הופתעו שכן מגוף העדויות בנושא עולה כי קיים סיכון מופחת לסיבוכים קרדיווסקולאריים ותמותה עם הקפדה על דיאטה ים-תיכונית. הם אישרו את ההשערה כי ייתכן קשר בין דפוס  תזונה זה ובין נזק תת-קליני קטן יותר.

Arch Neurol. 2012;69:251-256

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה