סטודנטים

ההשפעה של קרוטונאידים על הסיכון לסרטן שד (Am J Clin Nutr)

מסקירה של 18 מחקרים עולה כי דיאטה עתירת קרוטונאידים מלווה בסיכון מופחת להתפתחות סרטן שד שלילי לקולטנים לאסטרוגן, אך אינה משפיעה על הסיכון לסרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן. ממצאי הסקירה פורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים רבים בחנו את הקשר בין קרוטונאידים ובין סרטן שד. מחקרים אלו התמקדו בעיקר בסיכון הכולל לסרטן שד. עם זאת, מצטברות עוד ועוד עדויות לפיהן סרטן שד הינה מחלה הטרוגנית.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים ממאגר Pooling Project of Prospective Studies of Diet and Cancer, הכולל נתונים אודות למעלה ממיליון נשים. במהלך המעקב, שארך עד 26 שנים, כ-33,000 נשים אובחנו עם סרטן שד, כולל כ-4,600 נשים עם מחלה שלילית לקולטנים לאסטרוגן.

בנשים בחמישון העליון לצריכת אלפא-קרוטן, ביתא-קרוטן ולוטאין/זקסנתין הסיכון להתפתחות סרטן שד שלילי לקולטנים לאסטרוגן היה נמוך ב-15%. עם זאת, לא נמצא קשר בין אף אחד מהקרוטונאידים הללו ובין הסיכון לסרטן שד חיובי לקולטנים לאסטרוגן.

לא תועד קשר מובהק סטטיסטית בין צריכת ביתא-קריפטוקסנתין ובין הסיכון לסרטן שד שלילי או חיובי לקולטנים לאסטרוגן, אם כי זוהתה מגמה לפיה קיים קשר הפוך בין צריכת שני הסוגים ובין סרטן שד.

לא נמצא קשר בין ליקופן ובין הסיכון לסרטן שד.

כאשר החוקרים לקחו מספר גורמים נוספים בחשבון, דוגמת גיל, מצב מנופאוזה וטיפול הורמונאלי חליפי, הקשר בין שלושת הקרוטונאידים ובין הסיכון סרטן שד שלילי לקולטנים לאסטרוגן נותר על כנו.

החוקרים מדגישים כי יש להתייחס לממצאים בזהירות, מאחר שלא ברור אם הקשר שתועד הינו קשר אמיתי או שנובע ממרכיבים אחרים הקיימים באותם מקורות מזון.

Am J Clin Nutr 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה