סטודנטים

רמות שומנים וליפופרוטאינים חדשים בדם לחיזוי הסיכון לשבץ מוחי (Stroke)

מסקירה של נשים לאחר-מנופאוזה עולה קשר בין סמנים חדשים של שומנים וליפופרוטאינים, הקשורים בסיכון לשבץ מוחי איסכמי. החוקרים מדווחים על קשר בין ערכי טריגליצרידים, גודל חלקיקי VLDL (Very Low Density Lipoprotein) ומספר חלקיקי IDL (Intermediate Density Lipoprotein) ובין סיכון מוגבר לשבץ מוחי איסכמי, רמז לכך כי טיפולים חדשים המכוונים לשומנים וליפופרוטאינים אלו עשויים לספק הגנה טובה יותר מפני שבץ מוחי.

במאמר שפורסם בכתב העת Stroke מדווחים חוקרים על נתונים הכוללים סקירה של נשים שלקחו חלק במחקר Women’s Health Initiative. במחקר מקרה-ביקורת,פרוספקטיבי זה, התאימו החוקרים בין 972 נשים עם שבץ מוחי איסכמי ובין 972 ביקורות בריאות, במטרה להעריך את הקשר בין סמנים מסורתיים של כולסטרול, כולל כולסטרול כללי, ערכי LDL ו-HDL (High Density Lipoprotein); פאנל של סמנים ביולוגיים הכוללים את מספר וגודל חלקיקי VLDL, מספר וגודל חלקיקי ID ו-Lipoprotein (a); והסיכון לשבץ מוחי.

מניתוח רב-משתנים עולה כי עליה בערכי טריגליצרידים, גודל חלקיקי VLDL ומספר חלקיקי IDL, היו קשורים כולם באופן משמעותי עם סיכון מוגבר לשבץ מוחי. בנשים עם ערכי טריגליצרידים ברבעון העליון (מעל 192 מ”ג לד”ל) נרשמה עליה משמעותית של 56% בסיכון לשבץ מוחי, בהשוואה לנשים ברבעון התחתון. בדומה, בנשים ברבעון העליון של גודל חלקיקי VLDL ומספר חלקיקי IDL, נרשמה עליה משמעותית של 59% ו-46% בסיכון לשבץ מוחי איסכמי, בהשוואה לנשים ברבעון התחתון.

החוקרים מסמכים וכותבים כי מממצאי המחקר עולה כי טריגליצרידים, VLDL ו-IDL חשובים במיוחד בזיהוי נשים בסיכון מוגבר לשבץ מוחי איסכמי. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה להעריך טיפולים תרופתיים היעילים בהפחתת רמות טריגליצרידים ולבחון את השפעתם על הסיכון לשבץ מוחי איסכמי בנשים.

Stroke 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה