סטודנטים

מערכות מרשם אלקטרוניות מפחיתות טעויות במתן טיפול תרופתי בבתי חולים (PloS Med.)

במאמר שפורסם בכתב העת PloS Medicine כותבים חוקרים כי השימוש בשתי מערכות אלקטרוניות מסחריות למרשם טיפול תרופתי הפחית משמעותית את שיעור הטעויות במתן מרשם רפואי, כולל טעויות חמורות, בשני בתי חולים באוסטרליה.

ברקע למחקר מסבירים המומחים כי משקיעים רבות בתחום מערכות מרשם אלקטרוניות (E-Prescribing) במדינות רבות. עם זאת, מחקרים מעטים בחנו את התועלת של מערכות אלו בהפחתת שיעור הטעויות במתן מרשם לטיפול והאינטראקציה בין המערכת והטעויות אינה מובנת-היטב, למרות חשש גובר באשר לטעויות חדשות הקשורות בשימוש במערכת.

במסגרת המחקר העריכו החוקרים את ההשפעה של שתי מערכות אלקטרוניות זמינות על הפחתת טעויות מרשם והעריכו את הנטייה להופעת טעויות מסוגים חדשים.

החוקרים בחנו את הטעויות הקליניות והפרוצדוראליות בשתי רשומות בשני בתי חולים בסידני, הן לפני והן אחרי הצגת המערכות. טעויות פרוצדוראליות כללו מתן הוראה לא-ברורה, לא-מלאה או בלתי-חוקית, וטעויות קליניות כללו מתן מרשם לתרופה שגויה או במינון שגוי.

בבית החולים הראשון, הוכנסה לשימוש המערכה במחלקה גריאטרית אחת. שלוש מחלקות אחרות שימשו כביקורות. בבית החולים השני, החוקרים השוו את שיעור הטעויות בשתי מחלקות (פסיכיאטריה וקרדיולוגיה), הן לפני והן לאחר הכנסת המערכת לשימוש.

הכנסת המערכת האלקטרונית לוותה בירידה משמעותית בשיעור הטעויות בשלוש המחלקות שלקחו חלק בקבוצת ההתערבות; שיעורי הטעויות במחלוקות ששימשו כביקורות לא השתנו משמעותית במהלך המחקר.

בבית החולים הראשון נרשמה ירידה בשיעור הטעויות מ-6.25 ל-2.12 (p<0.0001) לכל אשפוז לאחר השימוש במערכת האלקטרונית. תוצאות דומות תוארו בבית החולים השני, עם ירידה בשיעור הטעויות מ-3.62 ל-1.46 (p<0.0001) לכל אשפוז.

החוקרים מייחסים את הירידה בשיעור הטעויות בעיקר לירידה בטעויות פרוצדוראליות; באשר לטעויות קליניות, נרשמה ירידה מתונה בלבד.

עם זאת, החוקרים מדגישים כי לשימוש במערכות אלקטרוניות השפעה משמעותית על טעויות חמורות, שהוגדרו כטעויות שעשויות היו להוביל לתמותה. שיעור הטעויות החמורות ירד בכל המחלקות שלקחו חלק בהתערבות, מ-0.25 לאשפוז ל-0.14 לאשפוז (p=0.0002, ירידה של 44%).

מנגד, בקבוצת הביקורת נרשמה ירידה של 17% בשיעור הטעויות החמורות.

טעויות הקשורות במערכת (בחירת מינון שגוי מתוך תפריט נגלל) היו אחראיות ל-35% מהטעויות שתוארו במחלקות ההתערבות לאחר התחלת השימוש במערכות האלקטרוניות. החוקרים מוטרדים מהשיעור הגבוה של טעויות הקשורות בתפקוד המערכת, אך סבורים כי ניתן לתקן אותם ע”י התאמת המערכת ושיפור הדרכת המשתתפים.

PloS Med. Published online January 31, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה