סטודנטים

הנחיות ה-ACP לטיפול תרופתי בחולי סוכרת מסוג 2 (Ann Intern Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מתפרסמות ההמלצות החדשות מטעם ה-ACP (American College of Physicians) בנוגע לטיפול בסוכרת מסוג 2.

המומחים מדגישים כי מטפורמין הינה תרופת הבחירה הראשונית במרבית החולים עם סוכרת מסוג 2, שלא הגיבה לשינוי אורחות חיים, עם הוספת תרופה שנייה, במידת הצורך.

ההמלצות החדשות מבוססות על סקירה סיסטמית וניתוח השוואתי של תרופות פומיות המאושרות ע”י מנהל התרופות והמזון האמריקאי לטיפול בסוכרת מסוג 2 (מטפורמין, סולפוניל-אוריאה, Meglitinides, תיאזולידנדיונים, מעכבי DPP-4 ואנטגוניסטים לקולטן ל-GLP-1).

המומחים כותבים כי הם מצאו כי התרופות לסוכרת מפחיתות את רמות הסוכר בדם באופן דומה. עם זאת, מטפורמין נמצא יעיל יותר בהשוואה ליתר התרופות לטיפול בסוכרת מסוג 2 בהפחתת רמות הסוכר בדם, כאשר ניתן כטיפול מונותרפי, או במשלב עם תרופות אחרות. בנוסף, מטפורמין הביא לירידה במשקל הגוף ולשיפור בפרופיל הכולסטרול בדם.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, EMBASE ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials, במטרה לאסוף מחקרים שערכו השוואה בין תרופות לטיפול בסוכרת ופורסמו בשפה האנגלית בין השנים 1966 ועד אפריל 2010.

ההמלצות הספציפיות בהנחיות החדשות כוללות:

·         המלצה 1: כאשר דיאטה, פעילות גופנית, ירידה במשקל ושינויים אחרים באורחות החיים לא הביאו לשיפור מספק בהיפוגליקמיה, על הרופאים להוסיף טיפול תרופתי בחולים עם סוכרת מסוג 2 (דרגה: המלצה חזקה; עדויות באיכות גבוהה).

·         המלצה 2: במרבית החולים עם סוכרת מסוג 2, על הטיפול תרופתי ראשוני לכלול מטפורמין כטיפול מונותרפי (דרגה: המלצה חזקה; עדויות באיכות גבוהה).

·         המלצה 3: כאשר שינויים באורחות חיים וטיפול מונותרפי במטפורמין לא הביאו לאיזון היפוגליקמיה, על רופאים להוסיף תרופה שנייה בנוסף למטפורמין (דרגה: המלצה חזקה; עדויות באיכות גבוהה).

סך תופעות הלוואי היה נמוך יותר עם מטפורמין, בהשוואה לסולפוניל-אוריאה, ועדויות באיכות גבוהה הוכיחו כי הסיכון לערכי היפוגליקמיה מסוכנים היה גבוה יותר עם סולפוניל-אוריאה, בהשוואה למטפורמין או תיאזולידנדיונים. בנוסף, השילוב של מטפורמין עם סולפוניל-אוריאה מלווה בעליה של פי שש בסיכון להיפוגליקמיה, בהשוואה לשילוב מטפורמין עם תיאזולידנדיונים. כאשר ניתן כטיפול מונותרפי, הסיכון להיפוגליקמיה עם מטפורמין ותיאזולידנדיונים היה דומה, על-פי עדויות באיכות בינונית.

העדויות אינן מספקות בכדי לקבוע אם ישנם הבדלים ביעילות בין תכשירים שונים בתתי-קבוצות של מבוגרים על-פי גיל, מין, או מוצא.

ההמלצה של ה-ACP על מטפורמין נובעת מהיעילות העדיפה של הטיפול התרופתי ושיעור נמוך יותר של תופעות לוואי, בהשוואה לתרופות הזמינות האחרות, העדר עליה במשקל ועלויות נמוכות.

הטיפול במטפורמין כרוך בסיכון מוגבר לתופעות לוואי של מערכת העיכול. תיאזולידנדיונים מלווים בסיכון מוגבר לאי-ספיקת לב והן Rosiglitazone והן Pioglitazone אסורות לשימוש בחולים עם אי-ספיקת לב חמורה.

Ann Intern Med. 2012;156

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

אתם מוזמנים להיכנס לבית הספר לסוכרת

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה