סטודנטים

הסכנות בשילוב השמנת-יתר והפרעה פסיכיאטרית (Can J Psychiatry)

משתי סקירות שפורסמו במהדורת ינואר של כתב העת Canadian Journal of Psychiatry עולה כי קיים שילוב מורכב של גורמים נוירו-ביולוגיים, פסיכולוגיים וסוציו-אקונומיים, התורמים לקשר המסוכן בין השמנת-יתר והפרעות פסיכיאטריות.

במאמר הראשון דנים החוקרים בנושא הגורמים הקשורים להפרעות ספציפיות, וכיצד הבנה טובה יותר של המנגנונים תסייע בבחירת ההתערבויות הטובות ביותר. המאמר השני סוקר את אפשרויות הטיפול הזמינות כיום.

לדברי החוקרים, השמנת יתר כרוכה בתמותה מוקדמת וגברה על עישון כבעיה הרפואית בעלת ההשפעה הרבה ביותר על איכות החיים, תמותה ותחלואה. הם מוסיפים כי למרות שיוזמות רבות התמקדו בחשיבות ירידה במשקל, ישנה עליה מתמשכת בשיעורי השמנת יתר.

בסקירה הראשונה, החוקרים התמקדו בתסמינים, אתגרים ומנגנונים העומדים בבסיס מספר הפרעות פסיכיאטריות, על-פי מחקרים שפורסמו לאחרונה. אלו כוללים הפרעת תסמיני הפרעת דיכאון מג’ורי והפרעה דו-קוטבית הפוגעים לעיתים קרובות בתאבון, מוטיבציה, אנרגיה ושינה; דיכאון מלווה גם בעישון ושתיית אלכוהול, חסרים דופמינרגיים, עליה ברמות קורטיזול, ירידה במדדי דלקת ורמות לא-תקינות של לפטין ואדיפונקטין.

סכיזופרניה מלווה בסיכון מוגבר לתחלואה קרדיווסקולארית וסיכון מוגבר להפרעה במשק הסוכר בגוף, פעילות דופמינרגית ירודה ולעיתים קרובות דיכאון מג’ורי נלווה.

חולים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות אינם מתמקדים בארוחות בריאות, סובלים מאימפולסיביות המובילה לאכילת-יתר ואינם יכולים לדחות סיפוקים.  בילדים עם הפרעה זו נמצא כי הפעילות הגופנית ירודה, וכך גם התפקוד המוטורי וההתפתחות המוטורית.

התעללות גופנית מלווה בעליה במדד מסת הגוף ובהיקף המותניים בבגרות, ככל הנראה כתוצאה מעליה ברמות קורטיזול.

החוקרים כותבים כי המחלות הפסיכיאטריות הכרוניות והנפוצות ביותר מלוות גם באבטלה ומצב סוציו-אקונומי ירוד, עובדה המובילה להעדר ביטוח רפואי והעדר גישה לאמצעים רפואיים.

למרות שלהפרעה פסיכיאטרית אין השפעה רק על עליה במשקל הגוף, לעיתים קרובות דרושים שינויים בהרגלי החיים הנוגעים לתזונה ופעילות גופנית.

במאמר השני דנים החוקרים בגישות השונות לטיפול במשקל הגוף, ואלו כוללות:

          טיפול קוגניטיבי התנהגותי, בעיקר להפרעות דיכאון ואכילת-יתר מופרזת.

          תרגיל מודעות להפחתת דחק (Mindfulness-based Stress Reduction)

          טיפול התנהגותי דיאלקטי

          פסיכותרפיה בין-אישית, המתמקדת בחסרים חברתיים.

          ראיון מוטביציוני (Motivational Interviewing), המתמקד בפתרון נושאים אמביוולנטיים

החוקרים דנים גם בטיפול תרופתי נגד השמנה, שעורר מחלוקת רבה, ובאפשרות של ניתוחים בריאטריים.

החוקרים כותבים כי לא מצפים מפסיכיאטרים לטפל במחלות לב וכלי דם וסוכרת, אך ישנה ציפייה כי יבינו את הסיכונים הללו בחולים בהם הם מטפלים. לכן, עליהם ליצור קשר ומערכת יחסים עם רופאים אחרים. באופן זה ניתן יהיה לשתף פעולה במתן הטיפול הטוב ביותר לחולים.

Can J Psychiatry. 2012;57:3-4,5-12,13-20

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה