סטודנטים

הנחיות מעודכנות לטיפול בחולים עם Plaque Psoriasis (מתוך Arch Dermatol)

המועצה המדעית National Psoriasis Foundation Medical Board סקרה ועדכנה את ההנחיות הקנדיות לטיפול בחולים עם Plaque Psoriasis, להכללת טיפולים חדשים דוגמת Ustekinumab ולייזר אקסימר, בהתאם להצהרת הקונצנזוס שפורסמה במהדורת ינואר של כתב העת Archives of Dermatology. הקווים המנחים הללו משקפים את דפוסי הטיפול בארצות הברית.

ההמלצות החדשות מתייחסות לטיפול בפסוריאזיס באוכלוסיות מיוחדות, כולל ילדים, נשים הרות עם פסוריאזיס, בנות זוג הרות של חולים עם פסוריאזיס, אימהות מניקות, קשישים, חולים עם זיהום בנגיפי HBV (Hepatitis B Virus) או HCV (Hepatitis C Virus), או נגיפי HIV, וחולים עם גידולים ממאירים.

הטיפולים הנכללים בסקירה כוללים תכשירים ביולוגיים שאושרו לאחרונה, דוגמת Ustekinumab, לייזר אקסימר, המאושר לטיפול בפסוריאזיס בארצות הברית, וחסמי TNF (Tumor Necrosis Factor). הצהרת הקונצנזוס מתארת גם טיפולים בפסוריאזיס, בשילוב עם ניתוח אלקטיבי וחיסונים.

להלן התרופות לטיפול בפסוריאזיס:

·         Etanercept, חסם TNF, המשמש לעיתים קרובות כטיפול סיסטמי קו-ראשון בחולים עם Plaque Psoriasis כרוני.

·         Ustekinumab, נוגדן חד-שבטי הנקשר לתת-יחידה p40 של Interleukin 12 ו-Interleukin-23, לה יעילות ובטיחות הדומות לאלו של Etanercept ועשויה לשמש כטיפול סיסטמי קו-ראשון בחולים עם Plaque Psoriasis כרוני.

·         Adalimumab הינו חסם TNF, העשוי לשמש כטיפול סיסטמי קו-ראשון ב-Plaque Psoriasis והינו יעיל יותר ממתוטרקסט, עם שיעור נמוך יותר של תופעות לוואי.

·         Cyclosporine, מעכב פומי של Calcineurin, המשמש לעיתים קרובות כטיפול קו-ראשון ל-Plaque Psoriasis או Erythrodermic Psoriasis, ועשוי לשמש לסירוגין עד 12 שבועות לאיזון התלקחות פסוריאזיס.

·         Methotrexate עשויה לשמש כטיפול סיסטמי קו-ראשון ל-Plaque Psoriasis והינו פחות יעיל מ-Cyclosporine, אך ניתן לטפל בתרופה במשך עשרות שנים, במידת הצורך;

·         Alefacept, המעודד מוות של לימפוציטים מסוג T ועשוי לשמש לסירוגין; למרות שאין עדויות רבות התומכות בטיפול זה לריפוי מלא, לעיתים קרובות הטיפול תן במשטרים משולבים ועשוי לשמש כטיפול סיסטמי קו-ראשון ל-Plaque Psoriasis כרוני.

·         Infliximab, חסם TNF הניתן בעירוי תוך-ורידי, משמש לעיתים קרובות כטיפול קו-שני או קו-שלישי ל-Plaque Psoriasis כרוני.

·         Acitretin, רטינואיד פומי, המשמש כטיפול סיסטמי קו-ראשון ל-Palmoplantar Psoriasis או Pustular Psoriasis בחולים ללא פוטנציאל ילודה; עם זאת, לטיפול תועלת מוגבלת בחולים עם Plaque Psoriasis.

טיפולים בקרינה אולטרה-סגולה כוללים UB-B ו-PUVA (Psoralen UV-A), ואלו יעילים בהסרה מהירה של אוכלוסיית התאים המרכזית בפתוגנזה של פסוריאזיס. עם זאת, תופעות לוואי כוללות אודם, שלפוחיות, הזדקנות של העור וסיכון להתפתחות ממאירויות.

לייזר אקסימר פולט קרינה מונוכרומטית (308 ננומטר), בעל יעילות דומה ל-UV-B, אך עם פחות תופעות לוואי. ניתן להגביל את החשיפה לאזורי פסוריאזיס בעור.

Arch Dermatol. 2012;148:95-102

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה