סטודנטים

יישום ההנחיות לטיפול בכולסטרול במסגרת הטיפול הראשוני (Annals of Family Medicine)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Annals of Family Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מהן עולה כי תתכן תועלת לגישה המבוססת על הפעלה של החולים וכלי המסייע לרופא המטפל בתהליך קבלת ההחלטות בשיפור ערכי כולסטרול בדם, בהתאם להמלצות המקובלות כיום.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם התערבות המבוססת על הפעלה של החולים וכלים המסייעים בתהליכי קבלת ההחלטות של הרופאים יעילה יותר מטיפול סטנדרטי בשיפור ההקפדה על הנחיות National Cholesterol Education Program.

החוקרים ערכו מחקר אקראי ומבוקר בן שנה אחת, ב-30 מרכזי רפואה ראשונית (4,105 מטופלים) בדרום-מזרח ניו-אינגלנד. התוצא העיקרי היה שיעור החולים שעברו בדיקות סקר להיפרליפידמיה וקיבלו טיפול ליעדי LDL ו-non-HDL.

לאחר שנת התערבות, בשתי הקבוצות נרשם שיפור בשיעור בדיקות הסקר (89% מהמטופלים עברו בדיקות סקר) ו-74% מהמשתתפים בשתי הקבוצות ענו על יעדי ערכי הכולסטרול (P<0.001).

החוקרים ערכו ניתוח סטטיסטי מסוג ITT (Intent-To-Treat) ולא מצא הבדלים מובהקים סטטיסטית בין שתי הקבוצות בבדיקות הסקר או שיעור החולים שהגיעו לערכי היעד של LDL ו-non-HDL. מניתוח פוסט-הוק עלה כי במרפאות בהן הפעלה של המטופלים הייתה נפוצה יותר, הסיכוי לבדיקות סקר היה גבוה יותר (יחס סיכויים של 2.54). בנוסף, שיעור המטופלים שענו על יעדי הכולסטרול היה גבוה יותר בקרב מטופלים של רופאים שנעזרו לעיתים קרובות בכלים המסייעים בקבלת החלטות (LDL יחס סיכויים של 1.27; non-HDL יחס סיכויים של 1.23).

החוקרים כותבים כי מניתוח ITT עולה כי אין הבדלים בתועלת של הפעלה של החולים וכלי המסייע לרופאים בתהליכי קבלת החלטות בכל הנוגע לשיפור הטיפול כנגד היפרליפידמיה. מניתוח פוסט הוק עולה תועלת אפשרית לכלים האמורים. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים במטרה לבחון כיצד לשלב את הכלים הללו במסגרת בדיקות סקר וטיפול בחולים.

Annals of Family Medicine. 2011;9(6):528-537

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה