סטודנטים

האם אקופונקטורה מסייעת במניעת התקפי מיגרנה? (CMAJ)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Canadian Medical Association Journal מדווחים חוקרים כי מחקר חדש לא הדגים תועלת לטיפולי אקופונקטורה מבחינת מספר הימים במהלך תקופת המחקר בהם סבלו החולים ממיגרנה . עם זאת, זוהו הבדלים משמעותיים מספר שבועות לאחר תום הטיפול. כמו כן, נמצא הבדל קטן בתדירות מיגרנה, עוצמת מיגרנה ועוצמת הכאב, כל אלו הוגדרו כיעדים משניים של המחקר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מעידים על הבדל בין טיפולי אקופונקטורה וטיפולי דמה, אך מדובר בהבדל מינורי מבחינה קלינית.

במסגרת המחקר חולקו 476 חולים עם מיגרנה (גיל ממוצע של 36.9 שנים, הופעת מיגרנה לפני גיל 50) לאחת משלוש קבוצות אקופונקטורה שונות (Shaoyang-specific, Shaoyang-nonspecific ו-Yangming-Specific) או לקבוצת ביקורת (טיפול דמה בנקודות שאינן חלק מנקודות אקופונקטורה).

במהלך ארבע שבועות החולים קיבלו 20 טיפולים. במהלך שבועות 5-8, לא נמצא הבדל מובהק סטטיסטית ביעד העיקרי של המחקר, מספר הימים עם מיגרנה בין קבוצות אקופונקטורה וקבוצת הפלסבו, או בין שלוש קבוצות אקופונקטורה.

החוקרים גם הופתעו מעט מכך שההבדלים בין אקופונקטורה אמיתית וטיפולי דמה לא היו משמעותיים. ייתכן כי הדבר נובע מהפרוטוקול בשימוש, או שהשפעת פלסבו גדולה מכפי שסברו בעבר.

החוקרים מדווחים כי לאקופונקטורה בטכניקת Shaoyang-Specific Acupuncture הייתה עדיפות על טיפול דמה במספר מדדים. הטכניקה הייתה עדיפה על טיפול דמה בהפחתת מספר הימים עם מיגרנה במהלך שבועות 13-16, ותדירות התקפי מיגרנה בין שבועות 4-8 ובין 13-16. כמו כן, טכניקה זו הייתה טובה יותר מ-Shaoyang-Nonspecific Acupuncture ו-Yangmin-Specific Acupuncture בהפחתת עוצמת הכאב של התקפי מיגרנה.

מהנתונים עולה כי חל שיפור גדול יותר ביעדים משניים של המחקר, כולל עוצמת כאב, עם אקופונקטורה בטכניקת Shaoyang-Specific , והם מאשרים כי נקודות אקופונקטורה הן אמצעי יעיל לטיפול במיגרנה.

בסיכומו של דבר, מהמחקר עולה כי לטיפולי אקופונקטורה השפעה משמעותית על מיגרנה. בתחילת המחקר, החולים סבלו בממוצע מ-6.3 ימי כאב ראש בחודש, ו-13-16 שבועות בתוך המחקר, ממוצע ימי כאב ראש עמד על 2.2 ימים (שיפור של 65% בימי כאב ראש עם אקופונקטורה).

החוקרים מודים כי קשה להכליל את ממצאי המחקר לאוכלוסיות מערביות וכי מדובר במחקר עם תקופת מעקב קצרה. מגבלות נוספות נובעות מכך שהחוקרים היו מודעים לטיפולים שניתנו לחולים, וכי מספר נקודות אקופונקטורה היה קטן.

CMAJ. Published online January 9, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה