סטודנטים

מה בין הטיפול בסטטינים ובין הסיכון לתמותה עקב סרטן ערמונית? (Cancer)

ממחקר חדש שנערך בקרב גברים בגיל העמידה מניו-ג’רזי עולה קשר בין טיפול בסטטינים ובין הפחתת הסיכון לתמותה עקב סרטן ערמונית. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Cancer.

לדברי החוקרים, גברים נוטלים תרופות אלו להגנה על הלב, אך למעשה הן עשויות להשפיע לטובה גם עם על הערמונית.

במסגרת המחקר סקרו החוקרים את הרשומות הרפואיות של 380 גברים שמתו עקב סרטן הערמונית ו-380 גברים נוספים , תואמים בגיל ומוצא.

מרבית הגברים היו לבנים, בשנות השישים לחייהם, בממוצע. כ-25% מהם לא נטלו מעולם טיפול בתרופות ממשפחת הסטטינים.

החוקרים מצאו כי בקבוצת הגברים שמתו עקב סרטן הערמונית, שכיחות הטיפול בסטטינים הייתה נמוכה במחצית,  בהשוואה לגברים בקבוצת הביקורת.

לאחר תקנון למשקל, מחלות רקע וטיפול תרופתי, החוקרים מצאו כי הסיכוי שגברים שמתו עקב סרטן ערמונית נטלו במהלך חייהם טיפול בסטטינים, היה נמוך ב-63%.

החוקרים כותבים כי הם לא ימליצו לגבר ללא סיכון למחלות לב, ללא יתר לחץ דם, להתחיל בטיפול בסטטינים רק כדי למנוע תמותה על-רקע סרטן הערמונית. וגם במידה ויתברר כי סטטינים מסייעים במניעת תמותה על-רקע סרטן ערמונית, מחקרים קודמים מצאו כי הם אינם מפחיתים את הסיכון להתפתחות סוגים פחות אגרסיביים של המחלה.

לחוקרים אין נתונים בכדי לקבוע אם לנטילת טיפול בסטטינים למשך תקופות זמן ארוכות יותר, או להתחלת טיפול בשלב מוקדם יותר, תועלת רבה יותר, בהשוואה לשימוש מוגבל יותר בתרופות. הם גם לא יודעים לקבוע אם גברים החלו בטיפול לפני או אחרי אבחנה של ממאירות אגרסיבית.

עם זאת, החוקרים מצאו כי בעוד שסטטינים חדשים יותר, בעלי פוטנטיות גבוהה יותר, קשורים בסיכון נמוך יותר לסרטן ערמונית פטאלי, לא נמצא קשר דומה עם תרופות פחות פוטנטיות. מכאן עולה כי נראה שמדובר בפעילות מסוימת של התרופות, המביאה להפחתת הסיכון לתמותה עקב סרטן ערמונית.

מומחים בתחום, שלא לקחו חלק במחקר, מסבירים כי סטטינים עשויים לספק הגנה מפני סרטן ערמונית פטאלי בעקבות השפעותיהם להורדת רמות כולסטרול. לדבריהם, כולסטרול הוא מרכיב תזונה חשוב לתאי סרטן, לכן עם רמות כולסטרול נמוכות בגוף ניתן למנוע התפתחות צורות אגרסיביות יותר של המחלה הממארת.

עם זאת, ייתכן כי סטטינים אינם מונעים כלל מחלות ממאירות, וכי מדובר בגורם אחר המאפיין גברים הנוטלים טיפול בסטטינים ומשפיע על הסיכון לתמותה בעקבות סרטן ערמונית, למשל, אם הם משנים את הרגלי התזונה ומקפידים על פעילות גופנית.

Cancer 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה