סטודנטים

הידרדרות קוגניטיבית עשויה להופיע כבר בגיל 45 שנים (BMJ)

ליקוי קוגניטיבי ניתן לזיהוי באנשים כבר בגילאי 45-59 שנים ואינה חייבת להופיע לראשונה רק בגילאים מתקדמים יותר, כפי שסברו בעבר, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת British Medical Journal.

במחקר Whitehall II עקבו החוקרים אחר משתתפים בגילאי 45-70 שנים בתחילת המחקר, להערכת התפקוד הקוגניטיבי במהלך תקופה של עשר שנים. החוקרים מדווחים כי התפקוד הממוצע בכל התחומים הקוגניטיביים, למעט אוצר מילים (שידוע כי אינו מושפע מגיל), ירדו במהלך תקופת המעקב בכל קבוצות הגיל, כולל נבדקים בגילאי 45-59 שנים.

לדברי החוקרים, הגיל בו ישנה עדות להידרדרות הקוגניטיבית ברמת האוכלוסייה עודנו מהווה נושא שנוי במחלוקת. הם מוסיפים כי מספר מחקרים מצאו כי אין עדויות רבות לכך שההידרדרות הקוגניטיבית מתחילה לפני גיל שישים, אך הם סבורים כי הנחה זו אינה מקובלת על כולם.

הם ביקשו לקבוע אם הידרדרות קוגניטיבית מתחילה לפני גיל שישים, באמצעות מדגם גדול של מבוגרים בגיל העמידה. המחקר הפרוספקטיבי, שהחל בשנת 1985-1988, כלל משתתפים שעבדו בלונדון. כל המשתתפים (5198 גברים ו-2192 נשים) היו בגילאי 45-70 שנים בתחילת ההערכה הקוגניטיבית בשנים 1997-1999.

המשתתפים עברו בדיקות קוגניטיביות חוזרות במהלך עשר שנות מעקב.

החוקרים מצאו כי המדדים הקוגניטיביים התדרדרו בכל הקטגוריות (זיכרון, הסקת מסקנות ושטף סמנטי ופונמי), למעט אוצר מילים; הירידה הייתה מהירה יותר בנבדקים מבוגרים יותר. במהלך עשר שנות המחקר, נרשמה גם ירידה של 3.6% בהסקת מסקנות בגברים בגילאי 45-59 שנים וירידה של 9.6% באלו בגילאי 65-70 שנים. הירידה המקבילה בנשים עמדה על 3.6% ו-7.4%, בהתאמה.

החוקרים כותבים כי מהעדויות עולה כי ההידרדרות הקוגניטיבית מתחילה לפני גיל 60, ולממצא זה השלכות נרחבות על חשיבות עידוד אורח חיים בריא, בעיקר בריאות קרדיווסקולארית, מאחר שיש עדויות רבות לפיהן מה שטוב ללב טוב גם למוח.

הם מוסיפים כי יש להתמקד במטופלים עם גורם סיכון אחד, או יותר, למחלות לב (השמנה, לחץ דם גבוה ורמות כולסטרול גבוהות), מאחר שעם התערבות מתאימה ניתן להגן על הלב שלהם וגם למנוע התפתחות דמנציה בשלב מאוחר יותר.

BMJ. 2011;343. Published online January 5, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה