סטודנטים

הקשר בין סטטוס הסוכרת לתסמונת הפסקת נשימה בשינה בנבדקים שמנים (Cardiovasc Diabetol )

מחקר אפידמיולוגי חדש מה-Cardiovasc Diabetol מצביע על סיכון מוגבר לתסמונת הפסקת נשימה בשינה (OSA) אצל הסובלים מהשמנת יתר וסוכרת או קדם סוכרת.

החוקרים מסבירים ברקע למחקר ש-OSA היא תסמונת נפוצה אך נמצאת במצב של תת איבחון. מטרת המחקר הייתה לבחון אם חולי סוכרת סוג 2 או כאלה המוגדרים כקדם סוכרתיים אשר גם סובלים מהשמנת יתר (מדד מסת גוף גדול מ-40 ק”ג/מ”ר)  נמצאים בסיכון מוגבר לפתח OSA .

החוקרים בחנו 137 מטופלים (מהם 99 נשים) עוקבים הסובלים מהשמנת יתר שנכללו במחקר הקליני MOBIL (מחקר המשווה ניתוח בריאטרי מול שינוי אינטנסיבי בסגנון חיים) אשר עברו סומנוגרפי (בדיקות במהלך שינה) ומבחן העמסת סוכר של שעתיים (OGTT) .

OSA הוגדרה באמצעות אינדקס הפסקות נשימה (AHI? )  של מעל 5 בשעה. המטופלים חולקו ל-3 קבוצות ע”פ הגדרות איגוד הסוכרת האמריקאי (ADA) : סבילות סוכר נורמלית, קדם סוכרת, וסוכרת סוג 2.

החוקרים ביצעו אנליזות של רגרסיה לוגיסטית בכדי לקבוע גורמים המשפיעים על קיום OSA .

הגיל הממוצע של המשתתפים היה 43 וה-BMI הממוצע 46.9 ק”ג/מ”ר.

אצל גברים ה-AHI היה גבוה באופן מובהק מזה של הנשים: 29 לעומת 12 אירועים בממוצע בשעה, והבדל מובהק סטטיסטי עם p<0.001 .

נמצא ש-OSA  היה קיים בקרב 81% מהגברים ו-55% מהנשים. 29% מהמשתתפים היו עם רמות סבילות סוכר תקינות, 42% היום עם קדם סוכרת, ו-29% עם סוכרת סוג 2.

מבין אלו שהיו עם סבילות סוכר תקינה, 33% סבלו מ-OSA , בעוד ש-67% מבין הקדם סוכרתיים סבלו מ-OSA ו-78% מהסוכרתיים, והפערים היו מובהקים סטטיסטית.

לאחר התאמות של גיל, מין, BMI , ערכי CRP ו-HOMA-IR , נמצא שגם קדם סוכרתיים וגם סוכרתיים היו בסיכון מוגבר ל-OSA , עם יחסי סיכון של 3.18 ו-4.17 בהתאמה, שהיו מובהקים סטטיסטית עם p=0.036 . הרמה הממוצעת של לפטין בסרום הייתה נמוכה יותר באופן מובהק במטופלים עם OSA , בעוד שפרמטרים אחרים של דלקת לא היו שונים באופן מובהק בין הקבוצות.

החוקרים מסכמים שסוכרת סוג 2 וקדם סוכרת קשורים עם OSA במטופלים עם השמנת יתר קיצונית.

Cardiovasc Diabetol. 2011;10(84

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה